-
Dyspraxis vzw: Pinterest
Dyspraxis vzw is een groep van professionelen en ouders van kinderen en jongeren met DCD.
Op hun Pinterestpagina vindt je per item mappen met heel concrete tips rond DCD.DCD is voor iedereen anders, niet elke tip werkt. Kijk naar de talenten van het …
Website -
Gouden Weken: Online vorming
Een goed begin is (meer dan) het halve werk, toont het onderzoek van Teachers4Victims (2021, KULeuven) nogmaals aan. Wie in de eerste acht weken van een schooljaar investeert in een goede basis en een fijne sfeer, kan daar een jaar …
,
Nascholing of activiteit -
Lesvoorbereidingen maken en remediëren met Copilot en ChatGPT: Cursus
Je kan zelf een lesvoorbereiding maken en waarschijnlijk ook beter dan AI. Maar heb je al eens geprobeerd aan AI te vragen welke toffe instapmogelijkheden je hebt qua inleiding, aangepast aan de leeftijdscategorie van je leerlingen? Of welke …
tot
Nascholing of activiteit -
Krijg meer gedaan met je digitale co-teacher: Cursus
Sinds ChatGPT op de mensheid werd losgelaten in november 2022, lijkt het alsof AI alle problemen kan oplossen. Het kan ons helpen met verbeterwerk, toetsvragen opstellen, verhaaltjes en de bijhorende afbeeldingen verzinnen, een slimme schrijfhulp …
tot
Nascholing of activiteit -
Cybercrimepreventie: Cursus
De doorgedreven digitalisering van het onderwijs vereist een goede technische beveiliging. Maar de zwakste schakel in de keten van cybersecurity is ... de mens!
In deze sessie ga je aan de slag met alle vormen van cybercriminaliteit waar je als school …
tot
Nascholing of activiteit -
Formatief en summatief evalueren met BookWidgets: Cursus
In deze bijscholing leer je hoe je zowel formatief als summatief kunt evalueren met BookWidgets. Het is een workshop over digitaal evalueren die je stap voor stap door de verschillende soorten evaluaties en tips loodst.
Je leert over:
- de vormen, …
tot
Nascholing of activiteit -
Kapstokken voor curriculum van verrijkingsklassen
Verrijken is het aanbieden van andere dan de reguliere leerstof aan cognitief sterk functionerende leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Dit gaat steeds hand in hand met compacten, namelijk het schrappen van herhalingsoefeningen zodat enkel …
Nascholing of activiteit -
Organisatie van een verrijkingsklas
De gewone aanpak in de klas is niet altijd afgestemd op wat begaafde leerlingen nodig hebben om te leren. Vertrekkend vanuit de leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken van begaafde personen kunnen we hun onderwijsbehoeften bepalen en …
Nascholing of activiteit -
Onderpresteren van cognitief begaafde leerlingen omkeren
Uit de begaafdheidsmodellen weten we dat motivatie een belangrijke factor is in het al dan niet ontplooien van het potentieel van begaafde personen. Motivatie speelt dan ook een grote rol in het onderpresteren van begaafde personen.
We weten uit …
Nascholing of activiteit -
Studiekeuzebegeleiding van cognitief begaafde jongeren
De ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden staat bij begaafde personen niet los van hun cognitieve begaafdheid. Het is dus van belang dat er rekening wordt …
Nascholing of activiteit -
Compacten en verrijken in het secundair onderwijs
Verrijken is het aanbieden van andere dan de reguliere leerstof aan cognitief sterk functionerende leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Dit gaat steeds hand in hand met compacten, namelijk het schrappen van herhalingsoefeningen zodat enkel …
Nascholing of activiteit -
Verrijken met de taxonomie van Bloom
Wil je graag je lessen upgraden zodat ze ook uitdagend worden voor je sterkere leerlingen in de klas? Bij het voorbereiden van je les kan je de taxonomie van Bloom als uitgangspunt gebruiken. Door in je lessen af en toe vragen en taken op te nemen …
Nascholing of activiteit