Compacten en verrijken in het secundair onderwijs


Verrijken is het aanbieden van andere dan de reguliere leerstof aan cognitief sterk functionerende leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Dit gaat steeds hand in hand met compacten, namelijk het schrappen van herhalingsoefeningen zodat enkel de essentiële leerstof overblijft. Door te compacten komt er tijd vrij om de verrijkingsleerstof te kunnen aanbieden.

In het secundair onderwijs is het iets minder makkelijk om verrijking aan te bieden omdat er heel wat leerkrachten zijn. Soms is een draaideurmodel, waarbij de cognitief sterke leerling de reguliere lessen verlaat om aan andere opdrachten te werken, een voor de school eenvoudiger manier van compacten en verrijken.

In deze kennismodule leren we hoe je aan compacten en/of een draaideurmodel moet beginnen. Welke oefeningen moeten geschrapt worden? Zal je niet teveel schrappen? En wat moet ik dan in de plaats gaan geven? Wat is geschikt verrijkingsmateriaal?

Lesgever
dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Hoogbloeier
Organisatie