-
Safest: Evenement
Safest is een bijzondere ICT-praktijkdag over privacy, mediawijsheid, fake news, GDPR, cybersecurity, veilige wachtwoorden, cyberpesten, sexting, hacking, phishing, deepfake, AI …
Verwacht tijdens dit unieke festival voor veilig …
Nascholing of activiteit -
Tips en trucs om efficiënt te (leren) werken met Word en Excel: Cursus
In deze sessie krijg je een groot aantal nuttige tips & trucs aangereikt om sneller en efficiënter te leren werken met de tekstverwerker Word en het rekenblad Excel. Waarschijnlijk werk je dagelijks met Word of Excel. We overlopen in …
tot
Nascholing of activiteit -
In vijf stappen naar een sterk ICT-beleid: Cursus
Met de komst van Digisprong werd het Vlaams onderwijslandschap overspoeld met digitale toestellen. Maar succesvol een digitale transformatie als school doormaken betekent meer dan enkel hard- en software aankopen. Een heldere visie, een sterk …
tot
Nascholing of activiteit -
Cybercrimepreventie: Cursus
De doorgedreven digitalisering van het onderwijs vereist een goede technische beveiliging. Maar de zwakste schakel in de keten van cybersecurity is ... de mens!
In deze sessie ga je aan de slag met alle vormen van cybercriminaliteit waar je als school …
tot
Nascholing of activiteit -
Jouw school op sociale media, een super PR-idee: Cursus
Facebook en andere sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Van jong tot oud, van leerling tot directeur, bijna iedereen maakt gebruik van één of andere sociaalnetwerksite. Sociale media vormen de digitale …
tot
Nascholing of activiteit -
Kapstokken voor curriculum van verrijkingsklassen
Verrijken is het aanbieden van andere dan de reguliere leerstof aan cognitief sterk functionerende leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Dit gaat steeds hand in hand met compacten, namelijk het schrappen van herhalingsoefeningen zodat enkel …
Nascholing of activiteit -
Organisatie van een verrijkingsklas
De gewone aanpak in de klas is niet altijd afgestemd op wat begaafde leerlingen nodig hebben om te leren. Vertrekkend vanuit de leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken van begaafde personen kunnen we hun onderwijsbehoeften bepalen en …
Nascholing of activiteit -
Onderpresteren van cognitief begaafde leerlingen omkeren
Uit de begaafdheidsmodellen weten we dat motivatie een belangrijke factor is in het al dan niet ontplooien van het potentieel van begaafde personen. Motivatie speelt dan ook een grote rol in het onderpresteren van begaafde personen.
We weten uit …
Nascholing of activiteit -
Studiekeuzebegeleiding van cognitief begaafde jongeren
De ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden staat bij begaafde personen niet los van hun cognitieve begaafdheid. Het is dus van belang dat er rekening wordt …
Nascholing of activiteit -
Compacten en verrijken in het secundair onderwijs
Verrijken is het aanbieden van andere dan de reguliere leerstof aan cognitief sterk functionerende leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Dit gaat steeds hand in hand met compacten, namelijk het schrappen van herhalingsoefeningen zodat enkel …
Nascholing of activiteit -
Verrijken met de taxonomie van Bloom
Wil je graag je lessen upgraden zodat ze ook uitdagend worden voor je sterkere leerlingen in de klas? Bij het voorbereiden van je les kan je de taxonomie van Bloom als uitgangspunt gebruiken. Door in je lessen af en toe vragen en taken op te nemen …
Nascholing of activiteit -
Onderwijsaanpassingen cognitief sterk functionerende leerlingen
De gewone aanpak in de klas is niet altijd afgestemd op wat begaafde leerlingen nodig hebben om te leren. Vertrekkend vanuit de leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken van begaafde personen kunnen we hun onderwijsbehoeften bepalen en …
Nascholing of activiteit