Een speelplaats met toekomst
“Een speelplaats met toekomst vertrekt vanuit een visie als onderdeel van het eigen pedagogische project,
wordt samen met kinderen, ouders en de buurt vormgegeven en is een dynamische plek in de tijd.Ze dient als speelplek voor de leerlingen van de school, maar ook als gedeelde plaats voor ontmoeting en ontspanning in de buurt.
Met de juiste ingrepen zijn het kleine ecosystemen als buffer tegen klimaatveranderingsprocessen
en maken ze zoveel mogelijk verbinding met de publieke ruimte in de omgeving.Een ideale speelplaats daagt uit als leerplek, is kwalitatief ingericht en gevarieerd,
zorgt voor contact met de natuur en draagt bij aan de mentale en fysieke gezondheid van kinderen en jongeren.”
De grijze, stenen speelplaats zonder uitdaging voor kinderen en jongeren heeft afgedaan.
Maar hoe realiseer je dan een groene, kwaliteitsvolle speelplaats met mooie speel- en leerkansen?
Deze themapagina helpt je op weg
Verschillende organisaties ondersteunen scholen op diverse manieren in hun weg naar een ‘Speelplaats met Toekomst’.
Op deze themapagina worden alle initiatieven samengebracht, zodat leerkrachten, directies … vlot de weg vinden naar de ondersteuning die ze op dat moment nodig hebben.
Een speelplaats met toekomst, dat verdient elk kind en elke jongere in Vlaanderen, toch? Doe je mee? Op de MOS-openschooltuinendag zetten heel wat scholen in Vlaanderen hun schoolpoort open. Ze vertellen over hun traject van grijze speelplaats naar groene schooltuin. Dé dag dus om voorbeelden te bekijken, ervaringen uit te wisselen en ideeën op te doen!
-
Klassen zonder muren: een MOS-praktijkboek over buitenles
In deze brochure getuigen leerkrachten uit basis en secundair onderwijs over hun ervaringen met buiten lesgeven.
Wat zijn de voordelen? Hoe begin je eraan? Wat zijn de drempels en hoe overwin je ze?
Je hoort ook wetenschappers aan het woord over de …
Downloadbaar lesmateriaal (8) -
Milieuzorg verankerd in de dagelijkse schoolwerking
Hoe kan een school zich milieubewust engageren?
In dit voorbeeld verankert een school milieuzorg in haar dagelijkse werking door onder meer een wetenschapstuin en een Romeinse tuin te laten ontwerpen en aan te laten leggen door haar leerlingen. …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Andere functie -
Een bijzzzonder feestmaal: MOS-actiefiche
Met deze actiefiche werk je rond het nut en belang van insecten.
De leerlingen onderzoeken wat insecten nodig hebben om te leven. Ze onderzoeken de verschillende biotopen, wat de insecten eten, hoe ze leven... Ze gaan op zoek naar oplossingen om ze …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Naar een duurzaam ruimtegebruik: Kadertekst voor het onderwijs
Werken, ontspannen, verplaatsen, winkelen, wonen ... alles wat we doen, doen we wel ergens. En op sommige plaatsen laten we best de natuur haar gang gaan. Dit alles moet kunnen op de 13 625 km² die Vlaanderen groot is.
Hoe benutten we deze …
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Groen groeit!
Hoe kan een school in de stad een schooltuintje realiseren, om op die manier haar leerlingen onder te dompelen in natuurbeleving?
Downloadbaar lesmateriaal (3)Student (lerarenopleiding) -
Inclusief onderwijs op de speelplaats: Hoe kan je samenwerken en samenspelen bevorderen?
Een bundel met tips voor spellen en ideeën op de speelplaats in inclusieve scholen.
Downloadbaar lesmateriaal (70)Student (lerarenopleiding) -
Help de natuur met een bloembak op school: Kleine gids
In dit document vind je tips en kant-en-klare ontwerpen om een kleine of grote plantenbak of perceel in te richten op school. Telkens is er een ontwerp voor in volle zon en halfschaduw. Zo kan je de natuur op school helpen met een klein beetje groen.
Downloadbaar lesmateriaal -
Mier ontmoet Worm : KaMOShibai over bodemvervuiling
Mier ontmoet Worm en Veenmol. Veenmol is ziek. Worm wil zijn vriend helpen maar weet niet hoe. Mier weet wat er aan de hand is en bedenkt een oplossing voor Worm en Veenmol.
Bij dit verhaal hoort ook een pedagogische leidraad.
Het verhaal is ook …
Downloadbaar lesmateriaal (32)