Sleutelcompetentie: andere talen
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van andere talen als mondelinge en schriftelijke communicatiemiddelen. De communicatieve vaardigheden staan centraal: lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze andere talen kunnen gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties, zoals dienstverlening, vrije tijd en sociale contacten. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van andere talen als taalsystemen. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen, uitspraak en spelling. Een andere taal wordt ook beschouwd als exponent van een andere cultuur. Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen, maar ook dragers van culturele identiteit.
In andere talen wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving. Via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
Eigen naam schrijven: Werkblad
Met dit werkblad kunnen leerlingen hun naam schrijven in het oud-Grieks.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Grieks alfabet: Werkblad en overzicht
Werkblad om oud-Griekse letters te leren schrijven en onthouden.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Deponente werkwoorden: Presentatie - Mythoi
Presentatie met uitleg en samenvatting over de deponente werkwoorden bij hoofdstuk 5.1.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
De aanwijzende voornaamwoorden: Presentatie - Mythoi
Presentatie waarin het gebruik van de aanwijzende voornaamwoorden bij hoofdstuk 5.2 worden aangebracht.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Zetos en Amfioon: Vragen bij de leestekst
Leestekst die aansluit na μῦθος 3. In de tekst wordt alle geziene grammatica getoetst. Het verhaal gaat over Zetos en Amfioon uit de Thebaanse verhalencyclus.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Buitenbeentjes van de eerste klasse: Oefeningen - Mythoi
Oefening op de buitenbeentjes van de eerste klasse en een korte herhaling van de verbuigingsmodellen.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
πολυς en μεγας: Oefening - Mythoi
Oefening bij 5.3.γ.op πολυς en μεγας.
Interactieve oefeningLeerkracht -
πολυς en μεγας: Oefeningen - Mythoi
Oefeningen over πολυς en μεγας bij 5.3.α + 5.3.β met een paar extra woorden bij in de opgave.
Interactieve oefeningLeerkracht -
De aanwijzende voornaamwoorden: Invuloefening - Mythoi
Oefening op de aanwijzende voornaamwoorden bij 5.2.α + 5.2.β
Interactieve oefeningLeerkracht -
Deponente werkwoorden: oefening - Mythoi
Oefening op de deponente werkwoorden: oefening uit 5.1.β.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Buitenbeentjes in de eerste klasse: Oefening - Mythoi
Oefening bij 4.2 op de buitenbeentjes in de eerste klasse.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Voorzetsels: Leerpad - Mythoi
Leerpad volgens de OVUR-methode om de voorzetsels uit 4.3 en 4.4 aan te brengen en in te oefenen.
Interactieve oefeningLeerkracht