Sleutelcompetentie: andere talen
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van andere talen als mondelinge en schriftelijke communicatiemiddelen. De communicatieve vaardigheden staan centraal: lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze andere talen kunnen gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties, zoals dienstverlening, vrije tijd en sociale contacten. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van andere talen als taalsystemen. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen, uitspraak en spelling. Een andere taal wordt ook beschouwd als exponent van een andere cultuur. Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen, maar ook dragers van culturele identiteit.
In andere talen wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving. Via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
French or Dutch drama: Workshop or series of lessons
Promote motivation and courage to speak
With this collaboration between THEATrAAL and Fluxus Academy, we want to help students find the necessary confidence to exchange their fear of speaking for courage to speak and thus improve their language and …Translated by
till
Training or activityNew -
Powerful professionalization of your teamwork
In professional learning communities, teachers join forces to optimize the learning process of their students through research and learning and to develop powerful educational practices together. With our guidance you will lay the foundation for …
Translated by
Training or activity -
The Differentiator: Come up with a good research question
This differentiator is a useful tool to come up with good research questions within each order of Bloom's Taxonomy.
The tool is useful to support cognitively strong students who are completing a broadening assignment and students in the third grade in …
Translated by
WebsiteLearning mentor, Other -
Europass Flanders
Europass is an initiative of the European Commission that aims to facilitate, encourage and support mobility in the context of learning and working throughout Europe.
Through various Europass tools, you take control of your career and make your …
Translated by
Website -
DynamoPROJECT: Receive up to 2000 euros for your artistic project
With dynamoPROJECT you receive up to 2000 euros for a creative school trajectory. You and your students work together with at least one external artistic partner in a multi-day trajectory.
There are many possibilities:
- For example, hire a director to …
Translated by
Announcement -
International cooperation on sustainability themes
MOS produced various materials - translated into English - to support schools if they want to exchange internationally on sustainability themes: info sheets about eTwinning and VVOB SchoolLinks, translated KaMOShibai stories with pedagogical …
Translated by
Website -
Getting started with digital storytelling: Guidance
The guideline Getting started with Digital Storytelling: a strengthening methodology for the integration of vulnerable target groups is a practical manual for working with a group on strengthening 21st century skills. Not only digital skills, …
Translated by
Downloadable resource (5)