Sleutelcompetentie: andere talen
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van andere talen als mondelinge en schriftelijke communicatiemiddelen. De communicatieve vaardigheden staan centraal: lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze andere talen kunnen gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties, zoals dienstverlening, vrije tijd en sociale contacten. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van andere talen als taalsystemen. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen, uitspraak en spelling. Een andere taal wordt ook beschouwd als exponent van een andere cultuur. Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen, maar ook dragers van culturele identiteit.
In andere talen wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving. Via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
Jeanne, 15 ans, île de Brehat: Luistervaardigheid
Korte videoreportage met verwerkingsvragen over Jeanne, een vijftienjarig meisje dat op het kleine Île de Brehat woont.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Le petit Nicolas: Webquest
Webquest met veel oefeningen om de vaardigheden lezen en luisteren te oefenen. De Webquest gaat over de verschillende uitgaven van Le Petit Nicolas: het boekje, de twee films en de animatiereeks op Youtube.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Le Bled à 20 minutes de Paris: Compréhension orale
Video met verwerkingsvragen over twee mannen die een Noord-Afrikaanse winkel en restaurant bezoeken.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Carla, employée sur une aire d’autoroute durant l’été: Compréhension orale
Video met verwerkingsvragen over de studentenjob van Carla in een tankstation langs de autostrade.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Le quotidien de Sofia: Compréhension orale
Video met verwerkingsvragen over het leven van Sofia, een studente zonder armen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Reconnaître et écrire l'infinitif: Luister- en invuloefeningen
Luister naar de vervoegde vorm van de gegeven werkwoorden en schrijf de infinitief. Er zijn drie reeksen met telkens tien oefeningen.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
40 verbes essentiels : Werkwoordenmozaïek
Overzicht van veertig werkwoorden waarvan je de betekenis en schrijfwijze kan inoefenen door ze te bekijken en te herhalen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Le futur proche: Exercices
Verschillende oefeningen op de vorming van de futur proche.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Fonetiek Frans: E-learning
Dit is een e-learning cursus fonetiek Frans in HTML5. Met video's en audiomateriaal krijgen de leerlingen de gelegenheid om het auditief geheugen te trainen met als doel het onderscheid tussen de drie verschillende Franse klanken o te maken (lange o, …
Interactieve oefeningLeerkracht