Geestelijke gezondheid op school: informatie en lesmateriaal
Eén van de sleutelcompetenties is ‘werken aan de geestelijke gezondheid van de leerlingen’. En dat is niet gek, want 40% van de Vlaamse jongeren voelt zich niet goed in z’n vel (Vlaamse Jeugdraad, 2016). En hoewel dipjes en moeilijkere momenten nu eenmaal deel uit maken van het leven, moeten we waakzaam zijn dat deze dipjes niet uitmonden in grotere psychische problemen, zoals angststoornissen, depressie of eetstoornissen.
Drie zaken centraal bij aan bod brengen geestelijke gezondheid op school:
- Het versterken van skills om je goed in je vel te voelen en om met moeilijke momenten om te gaan;
- Het bespreekbaar maken van psychische problemen;
- Het inbedden van losse acties in samenhangend beleid rond ‘mentaal welbevinden op school’.
Samen Veerkrachtig
Van 1 tot 10 oktober zet Vlaanderen het belang van een goede geestelijke gezondheid in de kijker. Onder het motto ‘Samen Veerkrachtig’ word je uitgenodigd om een kleine of grote actie voor leerlingen/ leraren/ de gehele school/ te organiseren en zo veerkracht in de kijker te zetten.
Veerkracht?!
Veerkracht is dat wat je nodig hebt om je goed in je vel te (blijven) voelen, ondanks een tegenslag of dip. Zo kan je daar misschien zelfs sterker uitkomen. Wist je dat je veerkracht zelf kan trainen? Praten met anderen, voldoende bewegen of nieuwe dingen uitproberen, zijn alvast een paar tips. Op NokNok.be vind je nog meer tips en adviezen voor jongeren van 12 tot 16 jaar.
‘Veerkrachtig zijn’ gaat niet enkel over je leerlingen, het gaat ook over jou: de leraar! Ook jij verdient het om goed in je vel te zitten. Op Geluksdriehoek.be vind je meer info en tips voor volwassenen (+16).
Aan de slag met je leerlingen? Dat kan!
Om zelf een actie op poten te zetten tijdens de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid is er de jaarlijkse inspiratiegids. Daarnaast kan je op deze pagina terecht voor een overzicht van bruikbare lesmaterialen van expert-organisaties en je (con-)collega’s!
-
Peer support at school, working on a connecting school climate
The Conflixers is a project of the Flemish School Organization (VSK). Through the Conflixers we want to promote and support peer support in schools and inspire, inform and empower students.
Does it sound like something to you, a conflict project at …
Translated by
Training or activity -
Are you crazy!?: Workshop in the classroom on mental health
Adolescence is a period in which young people develop their own identity and discover the world. They may have many questions about their own thoughts, feelings and behavior and those of others. Yet talking about this is difficult.
With the game ' …
Translated by
till
Training or activity -
Is that strange?: Workshop to discuss mental well-being
Is that weird? is a workshop in the classroom to discuss mental vulnerability, limitations and diversity.
Through the game, the players get to know each other better and learn to talk to each other about mental well-being. What's weird and what's not? …
Translated by
till
Training or activity -
MindMaze: Strengthen the mental resilience of your students
' MindMaze ' is a collaborative game about dealing with challenging situations and the resilient tips they can use to strengthen their mental well-being.
Make it clear in an active and experiential way that it is okay not to always feel okay.
…Translated by
till
Training or activity -
Together for more happiness in the classroom: Workshop
We always wish each other a happy life, but what exactly is 'happiness' and what role can you and your class group play in this? We provide answers to all questions, from who, what, where, when and most importantly… HOW?!
In this session we …
Translated by
till
Training or activity -
E-learning happiness triangle
Feeling happy or being happy : what exactly is that? Gezond Leven collected all important scientific knowledge about happiness in the LUCK TRIANGLE.
In this e-learning you will get to know the happiness triangle up close. Discover the building blocks …
Translated by
till
Training or activity (5)