Autisme: gebruik lesmateriaal van je collega's
Niet evident: elke school komt dagelijks in aanraking met leerlingen met de diagnose autisme. Als leraar probeer je je zo goed mogelijk aan te passen, maar dat blijkt niet altijd voldoende te zijn. Breng (leven of omgaan met) autisme onder de aandacht op 2 april tijdens Wereld Autisme Dag.
Puzzelstukje
Het icoon van het ontbrekende puzzelstukje, nu universeel erkend als symbool voor autisme, werd voor het eerst omarmd door een van de eerste organisaties die werkten rond autisme. Het ontstond als een visuele representatie van de complexiteit van autisme. Hoewel decennia van onderzoek zijn gepasseerd, blijven sommige onderzoekers en ouders van kinderen met autisme autisme nog steeds beschouwen als een raadsel dat moet worden ontcijferd. Tegelijkertijd bestaat er weerstand onder een deel van de onderzoekers, ouders en volwassenen tegen het gebruik van dit icoon. Ze betwisten de suggestie dat mensen met autisme als onvolledig worden beschouwd, of dat ze in een vastgesteld beeld moeten passen. Het standpunt hierover blijft verdeeld.
KEI voor autisme
KEIvoorAutisme was de gemeenschappelijke campagne in het kader van Wereld Autisme Dag op 2 april 2024 van de Liga Autisme Vlaanderen, Participate, sterkmakers in autisme en Vlaamse Vereniging Autisme.
Het doel van de campagne: een stimulans geven aan de autismevriendelijkheid in Vlaanderen door autisme en autismevriendelijkheid op een concrete en positieve manier in de keiker, eh… kijker te zetten. Vlaanderen is immers gekend om zijn keien. Tuintjes liggen er vol van. In de historische stadscentra herinneren de straatkeien aan ons rijk verleden. En een beetje een Flandrien zoekt graag de keien op, vooral bergop. Vlaanderen telt ook heel veel autismekeien. Mensen met autisme die iets keigoed kunnen. Mensen zonder autisme die het leven keileuk maken voor iemand met autisme. Mensen die als een vuurkei de vlam ontsteken voor een warm onthaal van mensen wiens brein anders denkt dan het doorsneebrein. En de keikoppen die hun streven naar een autismevriendelijker samenleving maar niet willen opgeven.
Al die keien verdienen het om gezien te worden. En dat wordt - hoe kan het ook anders - letterlijk bedoeld. Naar aanleiding van Wereld Autisme Dag willen het initiatief Vlaanderen bedelven onder de keien.
Deze themapagina is tot stand gekomen met inhoudelijke content van KEIvoorAutisme.
-
ASS en overprikkeling in de kleuterklas: Help in 3 stappen
Heb je een kleuter met een autismespectrumstoornis in de klas? Dan is het belangrijk dat je zoekt naar manieren waarop hij of zij zich kan ont-prikkelen. Maar natuurlijk ook hoe je de prikkels in een kleutergroep kunt voorkomen en verminderen. …
ArtikelNieuw -
Help, mijn hoofd ontploft! Over hoe de wereld binnenkomt bij kleuters met ASS: Cursus
Het ene moment lijkt hij doof, het andere moment stoort het hem als iemand fluistert. Hoe zit dat?
Programma
Kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) nemen de wereld op een andere manier waar. Kleuters laten vaak zien dat ze anders horen, zien, …Nascholing of activiteit -
Vrije tijd invullen voor kinderen met autisme
Vrijetijdsbesteding is niet altijd evident voor kinderen en jongeren met autisme.
Op de site van autisme.nl vind je een aantal tips bij het invullen van de vrije tijd.Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Autivriendelijke school: Checklist
Een document met een aantal mogelijke richtvragen die een school kunnen helpen rekening te houden met de noden van leerlingen met ASS.
Deze vragenlijst vertrekt vanuit het tweesporenbeleid:
- omgeving van de PASS (persoon met autisme) aanpassen, …
Downloadbaar lesmateriaal (25)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
ASS: Tips voor de leerkracht
In dit artikel van Anton Horeweg krijg je handreikingen voor de omgang met kinderen met een stoornis in het autistische spectrum (ASS).
Artikel (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Autisme ... een ontdekkingstocht: Mijn kind met ASS helpen
In deze brochure, gerealiseerd door het team van de v.z.w. Participate !, vind je informatie over strategieën en hulpmiddelen die de communicatie met kinderen met ASS positief kunnen beïnvloeden.
Daarnaast worden methodes beschreven hoe je …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Peuters en Kleuters: Educatieve filmpjes
Op dit YouTubekanaal vind je educatieve filmpjes voor de allerjongsten onder ons. De filmpjes gaan over verschillende onderwerpen als bijvoorbeeld kleuren leren, Nederlands leren, Engelse woordjes leren, sensorisch spel, leren tellen ...
Peuters …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Autisme ... een ontdekkingstocht: Autisme begrijpen
Deze brochure, gerealiseerd door het team van de v.z.w. Participate !, biedt je informatie om ASS beter te begrijpen.
Verschillende thema’s komen aan bod :
- oorzaken van autisme,
- kenmerken van autisme,
- zintuiglijke gevoeligheid,
- ...
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Behandeling autisme: Evidence-based strategieën
Bij het overwegen van behandelmethoden is het belangrijk om te weten welke benaderingen effectief zijn.
Bij recent onderzoek over ASS werd een lijst opgesteld met 27 evidence-based praktijken:
- sociale verhalen,
- zelfmanagement,
- modeling,
- visuele …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
BEELDDENKERS, Als kwartjes vallen ...
BEELDDENKERS, Als kwartjes vallen... neemt je mee in de wereld van het beelddenken en het taaldenken. Wat is er anders en waar lijkt beelddenken op andere neurodiversiteiten? Hoe werkt het hooggevoelige denkproces en hoe kun je hier als ouder of …
Fysiek materiaal -
Omgaan met leerlingen met leer- en ontwikkelingsproblemen: Nascholing
Omgaan met leerlingen met leer- en ontwikkelingsproblemen: concrete tips voor al wie niet voor de klas staat.
De klas van nu is een diverse klas. Leerkrachten hebben de mond vol over differentiëren. Maar is dat ook belangrijk …
Nascholing of activiteit -
De speelplaats? ‘Geen kinderspel’ voor kinderen met autisme: Kleutergewijs
Hoe kunnen we sociale vaardigheden stimuleren bij lagereschoolkinderen met autisme op de speelplaats? Waar moet je rekening mee houden? En wat kan je dan in praktijk realiseren? Dit was de focus van mijn eindonderzoek binnen de opleiding …
Artikel (5)Leerkracht, ICT-coördinator, …