-
STEMOOV: Video
Deze video demonstreert aan de hand van een praktijkvoorbeeld hoe het STEMOOV-model effectief kan worden toegepast in een lessituatie.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Bruto, netto, tarra - Lernova wiskunde 1
In deze video worden de concepten bruto, netto en tarra op een speelse en begrijpelijke manier uitgelegd aan de hand van een eenvoudig voorbeeld van een vrachtwagen volgeladen met paaseieren.
Video (5) -
Technotheek Westland: Technologieonderwijs in Nederland
Technotheek Westland is een organisatie die leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs uit Nederland laat kennis maken met wetenschap, technologie en digitale vaardigheden.
Je kan een virtueel bezoekje brengen via 360°-tour.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Bedrijfsrekenen: Rekenen met emballage
Leer aan de hand van tien online oefeningen hoe je de kost op emballage berekent om goederen netjes op te kunnen slaan, veilig te kunnen vervoeren, of zonder beschadigingen te kunnen leveren aan klanten. Bereken hoeveel statiegeld of btw je moet …
Interactieve oefening -
Bedrijfsrekenen: Rekenen met gewichten en volumes
Leer aan de hand van tien online oefeningen omgaan met gewichten en volumes.
Je wilt bijvoorbeeld jam maken, maar hoe reken je de hoeveelheden van de ingrediënten uit? Of je wilt besparen op gas en elektriciteit door korter te douchen maar …
Interactieve oefening -
Bankbiljet ontwerpen: Opdracht
Wat staat er allemaal op een eurobiljet? Welke echtheidskenmerken vind je op bankbiljetten? Wie heeft deze biljetten ontworpen?
Ontwerp naar analogie met wat je leerde over de eurobiljetten zelf een bankbiljet met echtheidskenmerken.Downloadbaar lesmateriaal -
Bedrijfsrekenen: Rekenen met contant geld
Leer aan de hand van online oefeningen omgaan met contant geld. Hoeveel wisselgeld krijg je terug als je die mooie trui koopt? Of eet samen met een vriend of vriendin en reken contant af. Hoeveel betaal je?
Interactieve oefening -
De naaimachine: Praktijkopdracht
Een naaimachine gebruikt een mechanische techniek om stoffen aan elkaar te naaien of te versieren. In tegenstelling tot naaien met de hand, maakt de naaimachine gebruik van twee draden garens, de bovendraad en de onderdraad. De bovendraad loopt …
Website -
STEM School Label
Met het STEM School Label kunnen schoolvertegenwoordigers met behulp van een online zelfbeoordelingsinstrument hun school evalueren volgens de criteria die een STEM-school definiëren. Dit zelfbeoordelingsinstrument stelt vereiste gebieden van …
WebsiteLeerkracht -
De impact van de kledingindustrie op het klimaat en milieu: Lespakket
Wist je dat de mode-industrie verantwoordelijk is voor 10% van de broeikasgassen die worden uitgestoten door de mens?
Hoe komt het nu dat deze industrie zo nefast is voor het klimaat en het milieu? En waarom is er zoveel water nodig om …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Repair Everywhere: Challenges
Repareren is goed voor het klimaat en voor de lokale economie. Om het thema repareren onder de aandacht te brengen bij leerlingen, vind je in dit document drie challenges die je op school of met de klas kunt organiseren.
De challenges werden …Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Repair café: Hersteller voor de klas
Tips om met je klas op bezoek te gaan bij een Repair Café of een professionele hersteller in de buurt. Of om eventueel een hersteller uit te nodigen in de klas.
Tijdens zo’n bezoek of klasgesprek ontdekken leerlingen wat vrijwillige …
Downloadbaar lesmateriaal