16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
New on The Archive for Education: Inspiration about the sixteen key competences
How do you translate the innovation into teaching practice? The Archive for Education selected relevant films and audio fragments to work in class on the 16 key competences. For each key competence you will find this teaching material, tips and …
Translated by
Announcement -
Aids for dyslexia
What is dyslexia, what are the symptoms and which dyslexia aids are helpful for children and, by extension, adults? Are there also books that can support children in making their diagnosis? In the article Ilse Verhoeven tries to answer this
Translated by
ArticleNewOther -
School language words: Fill in the blanks - Campus Nederlands 2
In this fill-in exercise, the school language words from lesson 30 are discussed.
Translated by
Interactive exerciseNewTeacher -
School language words: Fill in the blanks - Campus Nederlands 1
In this fill-in exercise, the school language words from lesson 30 are discussed.
Translated by
Interactive exerciseNewTeacher -
Make or do?: Explanation of difference with practice
This presentation explains the difference between making and doing. At the end there is a completion exercise for the students.
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
Translanguaging in group work
Short video report on how you can allow your students to use their home language during group work.
Translated by
VideoNewPedagogical counsellor -
Compounds
With this worksheet, students practice compound compositions. They combine two images to create an existing composition. They then make sentences with the compounds. Finally, they also note down a number of compositions themselves.
Translated by
Downloadable resource (3)NewTeacher -
What doesn't belong in the list?: Vocabulary exercise
Digital exercise with the basic vocabulary from target grade 1.
In each row there is one word that does not fit in the series. Click on the word that does not belong.
Translated by
Interactive exerciseNewTeacher -
Sentence parsing: Schema
This diagram is a brief summary of the most important points of interest in sentence parsing. Students can follow these steps each time. The phrases covered are:
- subject;
- saying (NWG and WWG);
- direct object (LV);
- indirect object (MV); …
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
Create your own poem and tote bag: Step-by-step plan
Using a step-by-step plan (made in Canva), students work to create their own poem. The selection of poems from which they can choose their opening sentence (step 1) is always adjusted depending on the theme of the poetry week. Students can consult …
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
Conjugating English Verbs in Dutch: Work Bundle
This lesson on the English verbs that are conjugated in Dutch is an addition to the verb spelling lesson. The lesson was created in Canva. Afterwards, the students complete exercises via BookWidgets: Conjugation of English verbs: Fill-in …
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
The life hack: Writing and speaking assignment - Campus Nederlands 2
This language task (partly made in Canva) around the lifehack is based on lesson 47. The students work in different phases, where writing and speaking skills are assessed. Collaboration and digital literacy are also discussed.
The first part of the …
Translated by
Downloadable resource (3)NewTeacher