16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Universe: Escape game
Help Elien the Alien to come to Earth. You do this by solving various riddles and puzzles about our universe.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Travle: Geographical knowledge
Travle is an interactive game where you get two countries on a map or two provinces. Your job is to get from one to the other. You do this by typing the name of a country or province and adding it to the map, on which your route becomes visible. …
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
Les régions de France: Learning path
Discover the location and names of the thirteen regions of La France Métropolitaine using three puzzles and ten test questions.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
EU Code Week Escaperoom: Eduscape simple
This online escape room was created by the leading teachers of the EU Code Week in Belgium. Ideal as a starter for the EU Code Week in your classroom.
The escape room consists of some fun puzzles that students can solve to get to the end of the escape …
Translated by
Interactive exercise (6) -
EU Code Week Escaperoom: Eduscape
This online escape room was created by the leading teachers of the EU Code Week in Belgium. Ideal as a starter for the EU Code Week in your classroom.
The escape room consists of some fun puzzles that students can solve to get to the end of the …
Translated by
Interactive exercise (5) -
Easter: Webquest
This is a digital escape room on the theme of Easter. Different skills are covered, such as reading comprehension, logical reasoning and concentrated listening. In addition, a number of (language) games are also offered.
Translated by
Interactive exercise (13)Teacher -
Murder!: Webquest
Cluedo game where the following subject matter is practiced:
- to be , to have (got) , can ;
- family relationships ;
- house and furniture .
Translated by
Interactive exercise (15)Teacher -
Art Coloring Book: Google Arts & Culture Experiments
In this interactive exercise you can recolor artworks. You choose your artwork and can then indicate whether you want lines or prefer to start from a blank sheet. You can also turn the background on or off. You can also download and/or share your …
Translated by
Interactive exercise (7)Teacher -
Puzzle Party: Google Arts & Culture Experiments
In this interactive exercise, your students or you can immediately start puzzling together works of art. You choose your artwork and can also indicate which level of difficulty you prefer.
In addition to the difficulty level, you can also choose …
Translated by
Interactive exercise (4)Teacher