16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
OctoStudio: Video step-by-step plans and project ideas
With OctoStudio you can create interactive animations and games on your mobile phone or tablet. Take photos and record sounds, bring them to life with coding blocks and send them to family and friends. On the video channel you will see all kinds …
Translated by
VideoNewTeacher, ICT co-ordinator -
Open Roberta Lab: Video List
Playlist on YouTube about working with Open Roberta Lab. With this programming environment, students learn to program robots. Open Roberta Lab uses graphical programming so that beginners can easily learn to code. They use different programming …
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Tinkercad Circuits: Explanatory Videos
English video list on how to use Tinkercad Circuits. Tinkercad is an online 3D modeling program for 3D design, electronics and coding. You can also use Tinkercad to draw electrical circuits. For example, you have students perform a simulation …
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Creating sprites in ZIM Kids: ZIMjs
Here we'll show you how kids can access Sprite animations in JavaScript as they transition to programming. We code in the ZIM Kids editor called Slate.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Editing with B-roll in CapCut
This screencast teaches you how to edit an interview with B-roll in CapCut. You alternate the images of the interview with additional or alternative images where the commentary or audio continues. You often see this technique, for example, in …
Translated by
VideoTeacher -
Edit interview with subtitles in CapCut
In this screencast you will learn how to edit an interview with the online video editor CapCut. CapCut is an online video editing tool that allows students to edit videos in the web browser.
Translated by
VideoTeacher -
Create a website with Google Sites
This video will teach you how to create a website with Google Sites.
You will learn to build the structure of a site and work with styles for layout.
The following topics are covered in the video:
- add a moving header;
- text formatting;
- add …
Translated by
VideoTeacher -
Immersive reader and reading coach in Microsoft Word
In this video you will see the operation and possibilities of the immersive reader and reading coach in Microsoft Word. These are two useful learning aids with which you can have students read texts aloud and also let them practice reading …
Translated by
VideoTeacher, Other -
Working with Canva: Explanatory videos
Playlist of four videos, aimed at students, to learn how to work with Canva.com.
Canva is a very useful website for designing posters, infographics, flyers, etc. Learn from these four videos:
- how to create an account as a student;
- what the basic …
Translated by
Video (4)Teacher -
Controlling Micro:bit with MicroBlocks
Short video on how to use MicroBlocks.fun for the first time to program the micro:bit. You will see, among other things, how to:
- adapt the language;
- controls the LEDs to program a smiley, for example;
- programs the game of sheet-rock-paper on the …
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Multi-track in Clipchamp
This video explains how you can image yourself multiple times via multi-track in Clipchamp.
You have a person play a short scene, each take the person is in a different place and reacts with themselves (you have to have the scene in your head). In …
Translated by
VideoTeacher -
Soundraw in Canva: Screencast
This video shows you how to create music in Canva with the built-in Soundraw app to add to your designs. You can use this, for example, to create background music, or add intro or outtro music to a video or presentation design.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator