Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Digital learning in the pandemic: Handbook best practices
During the 2020–2021 academic year, the global pandemic gave the Europeana community of educators the opportunity to become more relevant in their work of integrating digital culture in learning practices and to grow even further. Events …
Downloadable resource -
Timetoast: Create your own timeline
Timetoast is an online tool to create and visualize a timeline.
Translated by
App or softwareTeacher -
Connecting with the world of life with excerpts from games: Lesson 3.6
In this detailed lesson example you see how a game can be used in your lesson. The lesson sheet contains information about when and why you would use this type of lesson and what the lesson looks like. You can find the games that you can use for …
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher -
Choices and dilemmas in World War I: Lesson 3.4
In this detailed lesson example you see how a game can be used in your lesson. The lesson sheet contains information about when and why you would use this type of lesson and what the lesson looks like. You can find the games that you can use for …
Translated by
Downloadable resource (10)Teacher -
Jeanne Devos in India: lesson idea
Lessons about the life and work of the Flemish sister Jeanne Devos in India, following the publication of the biography Alsof de Weg was looking for us (Lannoo, 2019, author Julie Hendrickx).
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher -
#reinventingBeethoven: A creative challenge for education
Discover the content and creative projects of the #reinventingBeethoven challenge.
250 years ago, on December 16, 1770, Ludwig van Beethoven was born in Bonn, Germany.
To celebrate its anniversary, some institutions across Europe are creating …Translated by
Website -
Heritage tourist potential: Lesidee
The students take care of the tourist promotion of the immovable heritage in the school environment. They practice language and image skills.
Translated by
Downloadable resource -
Old and new: Lesson idea
On the basis of old photos, the students compare the current state of immovable heritage with that of the past. What are the differences? And the similarities?
Translated by
Downloadable resource (3) -
Haunted house and dream castle: Lesidee
Be it a haunted house or a dream castle, immovable heritage can be very culturally valuable. Why is it like that? And who knows an eccentric building in the school district? Have the students heard any stories about it?
Translated by
Downloadable resource -
Historical map material: Lesson idea
Lesson Idea Historical map material on the theme Discover immovable heritage in your school neighbourhood.
With historical maps, the students get to work in environmental education. By comparing them with contemporary maps, they gain insight into the …
Translated by
Downloadable resource (4) -
Film and image in distance learning
Do you want to offer your students something other than Netflix and show them what the alternatives are? Do you want to make them adept in the laws of film and imagery? View the offer.
Translated by
Article