Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Wokwi: Simuleer IoT-projecten in je browser
Deze website bevat simulaties van diverse microcontrollers en bied je de mogelijkheid om deze online te programmeren en te configureren.
App of softwareLeerkracht -
Digital upskilling in de maakindustrie
Welke invloed heeft de digitalisering op de werkvloer? Deze website zoomt in op zeven specifieke profielen in de maakindustrie:
- lijnoperator,
- machineoperator,
- machinesteller,
- magazijnier,
- montage- en assemblageoperator, …
Website -
CO₂-calculator voor scholen
Scholen voor minder CO₂ is een gratis digitale tool die het mogelijk maakt om de CO₂-uitstoot van jouw school te monitoren en in te zetten bij klimaateducatie.
De leerlingen voeren metingen uit en vullen de gegevens in in de CO₂-calculator. …
Website (4)