Sleutelcompetentie: andere talen
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van andere talen als mondelinge en schriftelijke communicatiemiddelen. De communicatieve vaardigheden staan centraal: lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze andere talen kunnen gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties, zoals dienstverlening, vrije tijd en sociale contacten. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van andere talen als taalsystemen. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen, uitspraak en spelling. Een andere taal wordt ook beschouwd als exponent van een andere cultuur. Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen, maar ook dragers van culturele identiteit.
In andere talen wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving. Via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
Key competence other languages: Audiovisual teaching material
This page contains movies and audio fragments to work on the key competence other languages.
We show you relevant audiovisual collections, audio fragments and videos for each building block on The Archive for Education, selected by our editors of …
Translated by
Video -
Les pronouns personnels COD et COI: Overview
Summary of les pronouns personnels COD et COI.
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
Translanguaging in group work
Short video report on how you can allow your students to use their home language during group work.
Translated by
VideoNewPedagogical counsellor -
Les verbes en -ir: Jeu de l'oie
Goose board to practice the verbs ending in -ir, type finir .
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
Devinettes: Blagues courtes
First read the five riddles, look carefully at the accompanying images and guess the answer each time. Then create complete sentences based on the answer pieces.
Translated by
Interactive exerciseNewTeacher -
Lesson questions:
Exercises and presentation to repeat the question sentence. Both closed questions and question word questions.
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
La gymnastique en classe: L'impératif
Twenty instructions to get your students moving in the classroom and thus get them to know the impératif .
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
L'adjectif numéral ordinal: French-language explanation video
Explanation video about the formation of the ordinal numbers.
Translated by
VideoNewTeacher, ICT co-ordinator, … -
Le conditionnel present: Explanation video
Explanatory video on the use and formation of verbs in le conditionnel present.
Translated by
VideoNewTeacher, ICT co-ordinator, … -
Le futur simple: French explanation video
Explanatory video about the theory and formation of le futur simple.
Translated by
VideoNewTeacher, ICT co-ordinator, … -
L'imparfait: French-language explanation video
Explanatory video about the formation of the imparfait .
Translated by
VideoNewTeacher, ICT co-ordinator, … -
Describing someone's hair: Test and writing skill - Buckle Up! 1
Test your writing skills with an exercise that ties in with the learning material from unit 2.
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher