Herinneringseducatie
Soms hebben mensen het gevoel dat het verleden zich herhaalt. Dat klopt niet, maar gelijkenissen met het verleden zijn er zeker wel.
Denk maar aan de vele mensen die vandaag opnieuw het slachtoffer zijn van uitsluiting, discriminatie, geweld, …
Herinneringseducatie, nooit kant-en-klaar
De geschiedenis biedt ons misschien geen kant-en-klare recepten voor het hier en nu, maar een studie van het verleden kan wel relevante vragen oproepen over de wereld waar we vandaag in leven en de toekomst die we nastreven. Op deze pagina ontdek je hoe je met herinneringseducatie aan de slag kan gaan.
Basisprincipes van herinneringseducatie
Om op een kwaliteitsvolle manier te leren over het verleden, zijn er enkele basisprincipes waar je best rekening mee houdt. Elk herinneringseducatief project zou drie pijlers moeten bevatten:
- kennis en inzicht
- empathie en betrokkenheid
- reflectie en actie
Meer informatie over de drie pijlers vind je op de website herinneringseducatie.be.
Onderwerpen en verwante themapagina's
Maak zeker gebruik van de mogelijkheid om lesmateriaal te zoeken op basis van de onderwerpen hieronder. Je kan de filters hanteren om heel gericht het juiste materiaal te vinden. Laat je ook inspireren door volgende verwante themapagina's:
-
Workshop 1: Voorbij de hokjes; hoe weerwerk bieden tegen stereotypen, vooroordelen en discriminatie
We delen mensen in groepen in: man, vrouw, kind, volwassene ... op zich, niets mis mee. Maar wat als die hokjes belemmerend werken en ze zorgen voor uitsluiting en discriminatie? We horen van een Rwandese getuige welke verregaande gevolgen dit had …
tot, tot, tot, tot
Nascholing of activiteit (3) -
Workshop 4: 3,2,1, … Actie! Hoe elkaar inspireren om als doodgewone helden verandering te brengen
Een getuige vertelt op video hoe hij tijdens de genocide op de Rwandese Tutsi verschillende mensenlevens redde. Op welke manier pleegden andere gekende en minder gekende helden verzet in de geschiedenis? En wat waren de gevolgen? Deze verhalen …
tot, tot, tot, tot
Nascholing of activiteit -
Workshop 3: Gerechtigheid en strijd tegen straffeloosheid
Massageweld is een complex fenomeen. Welke processen kunnen hiertoe leiden en welke internationale en nationale mechanismen bestaan er om genocide en massageweld tegen te gaan en gerechtigheid te brengen? Getuigenissen van personen daders van …
tot
Nascholing of activiteit -
Workshop 2: Ik doe, dus ik ben! Hoe we kritisch kunnen leren denken en kunnen reageren: Workshop
Op straat, in het station of op school ben je getuige van pestgedrag. Reageer je? Waarom grijpen we in bepaalde situaties wel en in andere niet in? Aan de hand van de getuigenis van een persoon die de misdaden in Cambodja (1975-1979) heeft …
tot, tot, tot, tot
Nascholing of activiteit -
Rondleiding: Duitse militaire begraafplaats
Plan je, samen met je schoolklas, een bezoek aan de begraafplaats? Dan ben je bij Huis Over Grenzen aan het juiste adres. Samen met een gids bewandel je een parcours over de begraafplaats, zodat je als bezoeker een complete ervaring krijgt. Omdat …
Nascholing of activiteit -
De Panne en de Eerste Wereldoorlog: Wandel- en fietskaart
Doordat De Panne zich in onbezet gebied achter de IJzer bevond, nam het tijdens de Eerste Wereldoorlog een unieke en prominente plaats in. Naar aanleiding van de herdenking van 100 jaar Groote Oorlog werden de belangrijkste gebeurtenissen, …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Kongo, de duistere reis van Jozef Konrad: Graphic novel over kolonialisme
Jozef Teodor Konrad Korzenowski besluit zijn jeugddroom waar te maken onder invloed van de grote ontdekkingsreiziger Stanley die in 1872 beroemd werd door het vinden van Livingstone aan de oevers van het Tanganyikameer. Brussel 1890, Jozef is …
Fysiek materiaalOrganisatie, firma, vzw -
Mijn vader maakt wapens: Jeugdboek over WOI
Marc Noble is de jongste deelnemer op het allereerste scoutskamp. Zeven jaar later breekt de oorlog uit. Wanneer zijn broer naar het front vertrekt, ”dat grote avontuur”, wacht Marc vol ongeduld en idealisme in de schoolbanken van Eton …
Fysiek materiaalOrganisatie, firma, vzw -
Waarom lesgeven over de Holocaust?
Op 27 januari 1945 werd Auschwitz door verkenners van de Russische 92ste infanteriedivisie bevrijd. Die dag is nu International Holocaust Remembrance Day. Dit jaar wordt de 70ste verjaardag van de bevrijding van het concentratie- en …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw