Herinneringseducatie
Soms hebben mensen het gevoel dat het verleden zich herhaalt. Dat klopt niet, maar gelijkenissen met het verleden zijn er zeker wel.
Denk maar aan de vele mensen die vandaag opnieuw het slachtoffer zijn van uitsluiting, discriminatie, geweld, …
Herinneringseducatie, nooit kant-en-klaar
De geschiedenis biedt ons misschien geen kant-en-klare recepten voor het hier en nu, maar een studie van het verleden kan wel relevante vragen oproepen over de wereld waar we vandaag in leven en de toekomst die we nastreven. Op deze pagina ontdek je hoe je met herinneringseducatie aan de slag kan gaan.
Basisprincipes van herinneringseducatie
Om op een kwaliteitsvolle manier te leren over het verleden, zijn er enkele basisprincipes waar je best rekening mee houdt. Elk herinneringseducatief project zou drie pijlers moeten bevatten:
- kennis en inzicht
- empathie en betrokkenheid
- reflectie en actie
Meer informatie over de drie pijlers vind je op de website herinneringseducatie.be.
Onderwerpen en verwante themapagina's
Maak zeker gebruik van de mogelijkheid om lesmateriaal te zoeken op basis van de onderwerpen hieronder. Je kan de filters hanteren om heel gericht het juiste materiaal te vinden. Laat je ook inspireren door volgende verwante themapagina's:
-
Off the wall: Lesson map
Watch the documentary Off the Wall . Let young people reflect on war, peace, borders, walls and the Atlantic Wall. They brainstorm about flights and what it feels like to be always on the go. The young people dive into the history of the Second World …
Translated by
Downloadable resource (3) -
Workshop 3: Justice and the fight against impunity
Massage violence is a complex phenomenon. Which processes can lead to this and which international and national mechanisms exist to combat genocide and mass violence and to bring justice? Testimonials from individuals who have brought to justice …
Translated by
till
Training or activity -
Workshop 2: I do, therefore I am! How we can learn to think and respond critically: Workshop
You witness bullying on the street, in the station or at school. are you responding? Why do we intervene in certain situations and not in others? Based on the testimony of a person who survived the crimes in Cambodia (1975-1979), we make links …
Translated by
till, till, till, till
Training or activity -
RCN Justice & Democracy
Armed conflicts, terrorist attacks, polarizing statements and increasing hostile behavior color the news reports every day. Critical awareness, active respect and solidarity are therefore essential.
Educational material for the classroom, a workshop …
Translated by
Website -
14-18. Images tell: Brussels commemorative monuments
The book 14-18. Telling pictures inspires you in a practical way to discover the Brussels commemorative monuments.
It approaches 84 monuments from different angles and offers different lines of thought for exercises.
Observation sheets can help you …
Translated by
Downloadable resource -
If stones could speak: Didactic file on war memorials
Monuments, plaques or street names are of social and historical importance. They provide us with important information about persons or events, the past in general or that of the city, municipality or region where we live. They also illustrate …
Translated by
Downloadable resource (4)Organisation, company, NPO -
Commemorating WWI
The students of the Karel De Grote Hogeschool worked creatively and actively with new media around the commemoration of WWI. They received creative incentives from photographer Jimmy Kets, who is himself making a photo exhibition on the …
Translated by
Video