-
Slechthorend op de basisschool, wat nu?
Als ouders melden dat hun kind een gehoorverlies heeft, tasten vele leerkrachten in het duister. Leerkrachten wensen dan te weten hoe ze met de beperking dienen om te gaan in de klas, op school of bij een uitstap.
In dit eindwerk geeft Sandra …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Inspiratiebundel: Integrale toegankelijkheid van schoolgebouwen
In deze bundel wil AGIOn inspiratie geven om oude gedachten over oude en nieuwe schoolgebouwen te confronteren met nieuwe vormen.
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Wie ben ik?
Draai aan het rad.
Vertel iets over jezelf aan de hand van de tekening die je ziet.Bijvoorbeeld:
- Je ziet een kat. Je kan iets vertellen over je lievelingsdier. Of over je huisdier.
- Je ziet een wereldkaart. Je kan iets vertellen over een land waar je …
Interactieve oefening (18)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Evidence-based onderwijsstrategieën van David Mitchell
Een opsomming van tien sleutelstrategieën om leren te verbeteren:
- coöperatief leren in groepen,
- peer-tutoring,
- ouderbetrokkenheid,
- cognitieve-strategie-instructie,
- geheugenstrategieën,
- oefen en herhaal,
- behavioristische …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leerlingen met autisme effectief ondersteunen bij sociale interactie in de klas
Een samenvattend artikel met antwoorden op volgende onderzoeksvragen:
- Wat is er in de literatuur bekend over de ondersteuningsbehoeftes van kinderen met een autismespectrumstoornis?
- Welke ondersteuningsvormen uit effectieve interventies gericht op …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Omgaan met verschillen in de klas
Zorgen dat álle leerlingen de juiste begeleiding krijgen en optimaal uitgedaagd worden?
Uit onderzoek komen een aantal werkwijzen en competenties naar boven die succesvol zijn bij het omgaan met verschillen in de klas:
Ontdek ze in het artikel.
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wijze lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek
Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag van het boek dat je gratis kan downloaden.
Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België.
De auteurs geven uitleg bij …
Artikel (4)Leerkracht -
Wat werkt in onderwijs voor kinderen uit gezinnen met laag inkomen
In dit artikel van Pedro De Bruyckere lees je wat echt werkt in het onderwijs voor kinderen uit gezinnen met een lage SES (en welke aanpak minder effect heeft).
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
WOnderWel Schakelen (WOWs): Reflectiekaarten om samen zorg op school beter te maken
Hoe kan er kwalitatiever worden samengewerkt tussen leerlingenbegeleider, leerling, ouders, leerkrachten en CLB-medewerker?
WOWs (Wonderwel schakelen tussen Onderwijs en Welzijn) is een tool die je laat stilstaan bij zorg op school via …
Artikel (3)Leerkracht, Directie, … -
Differentiatie in de klas: Wat werkt?
Praktische tips en een overzicht van drie effectieve manieren om te differentiëren in de klas:
- extra tijd en begeleiding (directe instructie, BHV-model, preteaching, scaffolding);
- werken in flexibele groepjes (heterogeen, homogeen of …
Artikel (12)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Gedragsproblemen. Nieuwe uitdagingen voor leraren na de invoering van het M-decreet.
In deze bachelorproef wordt onderzocht hoe leraren kunnen omgaan met leerlingen die ernstige gedragsproblemen vertonen. In het kader hiervan is er een website ontwikkeld met allemaal praktische methodieken en tips voor lesgevers en begeleiders. …
Artikel (11)