ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
My family and I: Step-by-step plan for ICT assignment
During this ICT assignment, students create an online family tree and a personal word mosaic. The step-by-step plan helps them to work independently.
Translated by
Downloadable resource (9)Student (teacher training) -
Times table of 5: Bee-Bot cards for transparent insert mat
Practicing the times table of 5 using the Bee-Bot.
Translated by
Downloadable resource (6)Student (teacher training) -
Making up an excuse: writing assignment
In this assignment, students can make up an excuse. Either they choose something from the list or they choose their own situation for which they could use an excuse.
They should forward the excuse in the form of an email to the teacher. The document …
Translated by
Downloadable resource (61)Student (teacher training) -
Editing photos in Photoshop Mix app: Step-by-step plan
This step-by-step plan with the free Photoshop Mix app can be used as the basis for an art lesson on the media building block.
Translated by
Downloadable resource (10)Student (teacher training) -
Privacy game
The privacy game is intended to safely introduce students to privacy settings on social media. At the end of the game, students should be able to explain which privacy settings are best and why.
Translated by
Downloadable resource (8)Student (teacher training) -
Programming with mTiny: Lesson preparation
Lesson preparation for a lesson in which students learn to code with the mTiny coding kit. The students program the robot to perform a route description.
Translated by
Downloadable resource (4)Student (teacher training) -
Programming with the Cubetto: Lesson preparation
Lesson preparation for an ICT lesson on programming with the robot Cubetto. In this lesson preparation you will find the different phases of the lesson, learning outcomes, curriculum goals and a work sheet.
Translated by
Downloadable resource (7)Student (teacher training) -
Create a QR code with the iPad
A step-by-step plan to let students independently create a QR code on an iPad.
Translated by
Downloadable resource (6)Student (teacher training) -
IT search assignment: Muco
Students consult the website about Muco and look for the answer to the questions.
Translated by
Downloadable resource (3)Student (teacher training) -
Programming with Scratch: Assignment
Bundle with which students of the third grade can work independently with the Scratch program. Through various steps, the students program a maze in which they run a sprite.
Translated by
Downloadable resource (21)Student (teacher training) -
Digiworld: Developing digital skills
This English-language website helps young people to develop the knowledge and skills they need to navigate the online world in a safer and more enjoyable way.
You will find online quizzes, worksheets and challenges ... adapted to the age level of the …
Translated by
WebsiteStudent (teacher training) -
Climate warming: Programming with the Bee-Bot
With these assignment cards you can work on climate warming through programming.
Translated by
Downloadable resource (22)Student (teacher training)