ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
Werkbundel Micro:bit
De Micro:bit is een fantastische tool voor het onderwijs, speciaal ontworpen om kinderen op een interactieve en boeiende manier de basis van programmeren bij te brengen. Met een reeks van negen gevarieerde projecten biedt deze Micro:bit-werkbundel …
Downloadbaar lesmateriaal (15)NieuwLeerkracht -
Hoe weet je welke informatie op internet juist is: Luistertoets
Leerlingen bekijken een filmpje waarin uitgelegd wordt hoe je kan achterhalen of informatie op internet correct is. Vervolgens beantwoorden ze vragen over het filmpje.
Downloadbaar lesmateriaal (13)Leerkracht -
Een dagje uit met mijn meester of mijn juf: Een e-mail schrijven
De leerlingen denken na over een uitstapje met hun leerkracht. In een e-mail schrijven ze wat er allemaal op de dagplanning staat, wat ze gaan eten en wat de leerkracht zeker moet meebrengen voor het uitstapje.
Downloadbaar lesmateriaal (51)Leerkracht -
Veilig online: Toets
Op deze toets moeten leerlingen vragen beantwoorden over veilig internetten. Items die aan bod komen: een veilig wachtwoord kiezen, denk goed na wat je online plaatst, online vrienden, ...
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Maak een creatief verhaal met Scratch
Voor deze opdracht moeten leerlingen de basis van Scratch onder de knie hebben. Ze verzinnen zelf een creatief verhaal. Ze moeten daarbij rekening houden met enkele vereisten (minstens twee sprites toevoegen, minstens één …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Trekvogels
Je ontdekt hier een interactieve presentatie over de trek van de vogels tijdens de herfst. De volgende onderwerpen komen aan bod:
- definiëring van de begrippen standvogel, zomergast, wintergast, doortrekkers;
- trekroutes aanduiden op kaart; …
Downloadbaar lesmateriaal (22)Leerkracht