Digitale competenties waarmee je aan ICT-eindtermen werkt
Op 1 september 2019 startte de eerste graad van het secundair onderwijs met nieuwe eindtermen. Die eindtermen werden geformuleerd in functie van zestien sleutelcompetenties. In deze sleutelcompetenties komen ook heel wat eindtermen aan bod die met ICT te maken hebben.
Op deze pagina verzamelen wij voor jou alle leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer van de ICT-gerelateerde eindtermen.
In het totaal zijn er 382 nieuwe eindtermen. Vijftien daarvan hebben rechtstreeks met digitale competenties te maken. Bij vier andere eindtermen is onderliggende kennis van ICT noodzakelijk. Verder zijn er nog veertien ICT-eindtermen opgenomen als basisgeletterdheid. Voor de digitale competenties werd het Europese referentiekader The Digital Competence Framework for Citizens of kortweg DigComp gebruikt.
Om in al deze ICT-gerelateerde eindtermen structuur aan te brengen, kiezen we er ook hier voor om de digitale competenties voor leerlingen volgens het DigComp-framework te groeperen.
De vijf digitale competentiegebieden voor leerlingen zijn :
-
Digital activities for languages, history and humanities: Taccle2
A Guide to enrich your lessons and promote learning in your classroom. Layout:
Introduction.
Part 1 Activities to:
- A developing effective communication.
- Living Environments explain and explore.
- Looking skills develop.
- Texts to understand. …
Downloadable resource (8)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Une classe extraordinaire: Nos actions remarquables, au passé composé
This contribution contains three elements: the assignment, the end result as a downloadable PowerPoint and the online browsable version.
The students each had to make two slides: one with a true event, one with a fictitious, often desired event. In …
Translated by
Downloadable resource (15)Pedagogical counsellor, Other