-
Agressie op de (basis)school: Opvolging moeilijk gedrag op school
In dit dossier van Luc Waes vind je volgende hoofdstukken:
- Wat bedoelen we met agressie?
- Kan agressief gedrag afgeleerd worden?
- Hoe pakken we agressief gedrag aan?
- Straffen of belonen?
- Wat kunnen we concreet doen in de klas?
Artikel (30)School/onderwijs -
Praatjes maken: Taalstimulering van peuters en kleuters
Hoe je taalstimulering voor jonge kinderen concreet kunt aanpakken lees je het bijgevoegde artikel door Elise Schouten. Het artikel werd geschreven in een Nederlandse context, maar de inzichten en methodes die aangehaald worden zijn …
Artikel (22)Leerkracht -
Herfstbundel met didactische tips
In dit artikel vind je een bundel met materialen rond het thema herfst en Halloween. De bundel bevat werkbladen, kleurplaten en posters.
Bij elk onderdeel krijg je didactische tips en extra ideeën om hiermee aan de slag te gaan.
Artikel (11)Leerkracht -
Kernkwadranten: Een waardevolle structuur voor reflectie
Veel leraren zijn met de kernkwadranten in contact gekomen tijdens hun studies of gebruiken ze zelf in hun vak. In verschillende studierichtingen en opleidingen in het secundair en het hoger onderwijs staan ze vermeld bij de didactische …
Artikel (20)Leerkracht -
Tips en activiteiten voor leesbevordering
In dit artikel vind je meer dan 100 tips om te werken rond leesbevordering.
Artikel (13)Leerkracht -
DCD en ASS: Info en tips
Fiches met enerzijds uitleg over de ontwikkelingsstoornis, anderzijds concrete tips om toe te passen in de klaspraktijk.
Achteraan zitten er nog fiches met tips om toetsen en examens autivriendelijk te maken:
- tips voor lay-out,
- tips voor …
Artikel (37)Leerkracht -
Van afstandsleren naar preteaching: Hoe pak ik het aan?
In dit artikel leg ik, leerkracht aan zowel aso-, tso- als bso-leerlingen uit, hoe ik het tot nu toe aanpakte en hoe ik de weken na de vakantie ga proberen te werken.
Het artikel omschrijft een mogelijke aanpak die waarschijnlijk nog bijgestuurd …
Artikel (13)Leerkracht -
Sinterklaas bestaat (niet): Tip van je collega
Hoe reageer je als een kind in je klas zegt dat Sinterklaas niet bestaat?
Dit artikel verzamelt enkele ideetjes uit het onderwijsveld.
Artikel (60)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Vaardigheidsoefeningen in opleidingsvorm 2
Het moet gezegd, de economische crisis laat zich zelfs voelen binnen de sector van de beschutte werkplaatsen. Waar wij vroeger zeer regelmatig werk toegestopt kregen van beschutte werkplaatsen die het niet bol gewerkt kregen, moeten wij nu …
Artikel (5)ICT-coördinator -
Alternatieve beloningen voor leerlingen: Een andere kijk op de puntendoos.
De Amerikaanse lerares Mel D beschrijft in een uitgebreide blogpost hoe zij de leerlingen motiveert en tucht houdt door goede punten uit te delen aan haar leerlingen. Leerlingen die voldoende punten verzamelden kunnen hiermee een "coupon" …
Artikel (28)Organisatie, firma, vzw -
Activeren en kalmeren van een klas: Tips
In dit document bevinden zich kleine activiteiten om de aandacht in de klas te activeren of de leerlingen juist te kalmeren.
Artikel (31)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Busy boxes: Wat zijn het en hoe zet je ze in?
Busy boxes, taakdozen, kieskistjes, werkdozen ... Er zijn verschillende benamingen voor.
Maar wat is het? Hoe gebruik je ze in de klas? Wat steek je erin?In deze blog lees je er alles over.
Artikel (19)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner