Kernkwadranten: Een waardevolle structuur voor reflectie


Veel leraren zijn met de kernkwadranten in contact gekomen tijdens hun studies of gebruiken ze ­zelf in hun vak. In verschillende studierichtingen en opleidingen in het secundair en het hoger onderwijs staan ze vermeld bij de didactische wenken in het kader van de te behalen doelen. In tal van professio­naliseringsinitiatieven voor het onderwijs maken ze deel uit van de inhoud en sommige schoolleiders gebruiken de kernkwadranten ook in het kader van loopbaanontwikke­ling van teamleden.

In welke mate leidt kennis van de kernkwadranten effec­tief tot het bewuste gebruik ervan? Blijft het bij een vage, fragmentarische herinnering of is er sprake van een werkelijk bewustzijn en een doordacht gebruik? Welke misconcepties zijn er eventueel aanwezig? De kernkwa­dranten vormen een waardevol kader om te reflecteren over jezelf en hoe iemand zich beweegt in relaties en sa­menwerkingsverbanden. Het is zowat bruikbaar bij elke doelgroep (dus ook leerlingen), zowel individueel als in groep.

Een voorwaarde voor de effectiviteit is een correct gebruik. Daarover gaat dit artikel, verschenen in  OnderWijsTijd, jaargang 2, nr. 2. Aan de hand van enkele quotes die de voorbije jaren werden verzameld tijdens contacten met leraren en schoolleiders tonen we vervolgens het belang aan van een correct en doordacht gebruik van de kernkwadranten in het onderwijs.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Leerkracht

Ontdek ook