-
Compacten en verrijken in het secundair onderwijs
Verrijken is het aanbieden van andere dan de reguliere leerstof aan cognitief sterk functionerende leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Dit gaat steeds hand in hand met compacten, namelijk het schrappen van herhalingsoefeningen zodat enkel …
Nascholing of activiteit -
Verrijken met de taxonomie van Bloom
Wil je graag je lessen upgraden zodat ze ook uitdagend worden voor je sterkere leerlingen in de klas? Bij het voorbereiden van je les kan je de taxonomie van Bloom als uitgangspunt gebruiken. Door in je lessen af en toe vragen en taken op te nemen …
Nascholing of activiteit -
Onderwijsaanpassingen cognitief sterk functionerende leerlingen
De gewone aanpak in de klas is niet altijd afgestemd op wat begaafde leerlingen nodig hebben om te leren. Vertrekkend vanuit de leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken van begaafde personen kunnen we hun onderwijsbehoeften bepalen en …
Nascholing of activiteit -
Versnellen, dat loopt toch slecht af?
De gewone aanpak in de klas is niet altijd afgestemd op wat begaafde leerlingen nodig hebben om te leren. Vertrekkend vanuit de leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken van begaafde personen kunnen we hun onderwijsbehoeften bepalen en …
Nascholing of activiteit -
Emotionele en sociale ontwikkeling van cognitief begaafde kinderen
De ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden staat bij begaafde personen niet los van hun cognitieve begaafdheid. Het is dus van belang dat er rekening wordt …
Nascholing of activiteit -
Beleid op leerlingenbegeleiding met focus op cognitief sterk functioneren
Het ontwikkelen van een schoolbeleid om onderwijs voor cognitief sterk functionerende leerlingen passender te maken, kost tijd en vraagt kennis, ervaring en nieuwe inzichten. Hoe kunnen we het onderwijs aan deze leerlingen optimaal inbedden in het …
Nascholing of activiteit -
Diagnostisering van cognitieve begaafdheid met intelligentietesten
In andere kennismodules nemen we heel wat modellen van begaafdheid onder de loep, maar dit zegt nog niet hoe we dan begaafde personen kunnen herkennen. Welke kenmerken zijn typisch voor begaafde personen en welke kenmerken komen soms voor, …
Nascholing of activiteit -
Historisch overzicht over begaafdheid en intelligentieonderzoek
Elke wetenschapper die in het domein van begaafdheid onderzoek verricht, gebruikt een model om begaafdheid te beschrijven of te verklaren. De centrale cognitieve component in de definities gaat in recentere modellen steeds meer verschuiven naar …
Nascholing of activiteit -
Verdieping in begaafdheidsmodellen
Elke wetenschapper die in het domein van begaafdheid onderzoek verricht, gebruikt een model om begaafdheid te beschrijven of te verklaren. De centrale cognitieve component in de definities gaat in recentere modellen steeds meer verschuiven …
Nascholing of activiteit -
Inleiding in begaafdheidsmodellen
Elke wetenschapper die in het domein van begaafdheid onderzoek verricht, gebruikt een model om begaafdheid te beschrijven of te verklaren. De centrale cognitieve component in de definities gaat in recentere modellen steeds meer verschuiven …
,
Nascholing of activiteit -
Flexio: Flexibel professionaliseren rond flexibel onderwijs en diversiteit
Hoe kunnen we ons onderwijs flexibeler organiseren om ons samen te professionaliseren over flexibel onderwijs en diversiteit?
Op deze site vind je de inspiratiebundel voor scholen, pedagogische begeleidingsdiensten en lerarenopleidingen.
Als je …Website -
SID-in: Voorbereiding
Tijdens de SID-in beurs kan je als studiekiezer kennismaken met een brede waaier van opleidingen en beroepen.
Deze opdracht helpt leerlingen voor te bereiden op de beurs zodat ze tijdens hun bezoek de juiste info kunnen verzamelen.
Downloadbaar lesmateriaal