-
Leerling en leraar, samen zorgen voor leerkracht: Een exploratief onderzoek naar zelfgestuurd leren
Dit onderzoeksrapport heeft als doel:
- leerkrachten en scholen handvatten te geven hoe ze zelfgestuurd leren kunnen realiseren in een innovatieve leeromgeving (onderzoeksvraag 1) en na te gaan aan welke randvoorwaarden (op leerkracht-, klas- en …
Artikel -
Werk maken van gelijke kansen: Praktische inzichten voor leraren basisonderwijs
Als leraar wil je het beste voor je leerlingen. Hoe zorg je ervoor dat je daadwerkelijk iedereen gelijke kansen geeft? En dat je jongens én meisjes op hun talenten – en niet op bijvoorbeeld hun afkomst of taal – beoordeelt? …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hefbomen voor inclusie: Dossier
Welke maatregelen maken volgens ouders het verschil om inclusief onderwijs te realiseren en te doen slagen?
In dit dossier vertellen ouders over deze maatregelen die helpen in het onderwijs.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
WOnderWel Schakelen (WOWs): Reflectiekaarten om samen zorg op school beter te maken
Hoe kan er kwalitatiever worden samengewerkt tussen leerlingenbegeleider, leerling, ouders, leerkrachten en CLB-medewerker?
WOWs (Wonderwel schakelen tussen Onderwijs en Welzijn) is een tool die je laat stilstaan bij zorg op school via …
Artikel (3)Leerkracht, Directie, … -
Differentiatie in de klas: Wat werkt?
Praktische tips en een overzicht van drie effectieve manieren om te differentiëren in de klas:
- extra tijd en begeleiding (directe instructie, BHV-model, preteaching, scaffolding);
- werken in flexibele groepjes (heterogeen, homogeen of …
Artikel (12)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Sleutels voor effectief begrijpend lezen
Een inspiratiebundel voor een eigentijdse didactiek voor het begrijpend lezen in het basisonderwijs.
In de bundel vind je een opsomming van de vijf didactische sleutels:
- functionaliteit,
- leesmotivatie,
- transfer,
- interactie, …
Artikel (16)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Mathivate: Inspiratiegids motivated mathematical sport activities
Deze sportieve inspiratiegids - de bachelorproef van Marieke De Batselier - gaat sociale en motorische vaardigheden stimuleren, taalontwikkeling bevorderen (Engelse woordenschat) en rekenvaardigheden verfijnen. De oefeningen worden uitgelegd in de …
Artikel -
Formatief evalueren in talenonderwijs: Ontwikkeling toolbox a.d.h.v. een participatief onderzoek
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema evaluatie / Binnenklasdifferentiatie
In deze sessie maken deelnemers op een actieve manier kennis met hoe een participatief actieonderzoek in het kader …
Artikel (3) -
Evolueer met jouw school door het evaluatiebeleid te evalueren
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Sleutel aan één aspect van het evaluatiebeleid en dat laat zich voelen in elk ander deel van het onderwijsbeleid. De ja-maar -en wat-als-reflexen …
Artikel -
Presentatie over ZILL
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Uit een exploratief onderzoek van Katholiek Onderwijs Vlaanderen rond één jaar implementatie van Zin in leren! Zin in leven! komen dertien factoren …
Artikel -
Op weg naar een betere samenwerking en afstemming van welzijn en onderwijs
Op weg naar een betere samenwerking en afstemming van welzijn en onderwijs ter ondersteuning van maatschappelijk kwetsbare gezinnen op school.
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Een …
Artikel -
Kinderen en jongeren met autisme: Wat werkt?
Welke begeleiding helpt bij jeugdigen met autisme? Welke therapieën, interventies en programma's hebben positieve effecten?
Autismespectrumstoornissen (ASS) zijn niet te genezen. Wel zijn er verschillende manieren om het kind, de ouders en het …
Artikel (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner