RouteZ

In deze uitdagende tijden ervaren we meer dan ooit hoe belangrijk het is dat leerlingen zelfgestuurd kunnen leren in een krachtige leeromgeving. Maar wat is dat nu, zelfgestuurd leren? Hoe pak je dat aan? Moet de leerling alles op eigen houtje verwerken? Is dit hetzelfde als zelfstandig werk? Staat de leerkracht aan de zijlijn? 

Zelfgestuurd leren betekent kort gezegd dat leerlingen geleidelijk aan meer verantwoordelijkheid krijgen over hun leerproces. Zo leren ze bijvoorbeeld inschatten voor welke leerstof ze extra instructie nodig hebben en welke leerstof ze zelfstandig kunnen verwerken. Ze krijgen hierdoor inzicht in hun eigen kennen en kunnen waardoor ze groeien in hun zelfstandigheid. Als leerkracht ben je de geknipte persoon om je leerlingen hierin te begeleiden. Zelfgestuurd leren kan je immers niet vanzelf, maar moet je aanleren.

RouteZ is een tool die tot stand kwam uit een samenwerking tussen GO! scholengroep 20, GO! scholengroep Adite en Arteveldehogeschool. Aan de hand van concrete voorbeelden en toepassingen krijg je ondersteuning bij het implementeren van zelfgestuurd leren in de lespraktijk. 

Aan deze tool ging een praktijkgericht onderzoek vooraf. Hierin werd aan de hand van een literatuuronderzoek, een focusgroep en een aantal casestudies in het basis en secundair onderwijs onderzocht wat de pijlers en randvoorwaarden zijn van zelfgestuurd leren in een krachtige leeromgeving.

Leermiddelen (2)

Favorietenmappen (5)

Bekijk alle