-
Lees Lezer Leest!: Editie Meertaligheid
In de vijfde editie van het online magazine Lees Lezer Leest! staat meertaligheid centraal. Je leest er bijdragen van onder andere schrijver en illustrator Marit Törnqvist, taalwetenschapper Sharon Unsworth, …
ArtikelLeerkracht -
Wijze lessen voor het ontwikkelen, kiezen en gebruiken van leermiddelen in het leerplichtonderwijs
Hoe kies je als leraar, vakwerkgroep of schoolteam een lesmethode? Waarmee houd je rekening bij het ontwikkelen van een leermiddel? Hoe gebruik je het leerboek op een doordachte manier in je klaspraktijk? Er is weinig onderzoek voorhanden en er …
Artikel -
Leergemeenschappen: EPALE-zine
We moeten resoluut verder timmeren aan de weg naar een echte lerende samenleving. De nieuwe Europese agenda voor volwasseneneducatie stelt dat tegen 2030 ten minste 60% van de volwassenen zou leren en nodigt uit tot een holistische visie …
Artikel -
Grote verandering in kleine buurtschool
Een artikel van Veranderwijs over een kleine diverse school die inzet op alle leerlingen volgens de Slim Fit methode:
- vakspecialist per ontwikkelingsdomein,
- instructiegroepen en gedeelde lesblokken,
- één thema per periode; …
Artikel -
Kernkwadranten: Een waardevolle structuur voor reflectie
Veel leraren zijn met de kernkwadranten in contact gekomen tijdens hun studies of gebruiken ze zelf in hun vak. In verschillende studierichtingen en opleidingen in het secundair en het hoger onderwijs staan ze vermeld bij de didactische …
Artikel (20)Leerkracht -
Oblique strategies: Lessuggestie
Producer, musicus en componist Brian Eno was een belangrijke inspirator voor o.a. David Bowie, Coldplay en U2. Hij ontwikkelde vanaf 1974 een kaartenset Oblique Strategies. Op de kaarten staan bizarre opdrachten die muzikanten helpen om los te …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Justin blij(ft) op school: Prikkelverwerking in de klas
In dit artikel beschrijft CCE (centrum voor consultatie en expertise) welke problemen Justin op school ervaart. Justin heeft ADHD en ASS en heeft o.a. te veel last van prikkels.
Daarna zoeken ze naar mogelijke oplossingen en interventies.ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Sleutels voor hybride onderwijs
In dit artikel worden handvaten aangereikt om leerlingen te motiveren om
te leren, zowel in een gewone klassetting als tijdens hybride onderwijs.
Artikel (9)Leerkracht -
De kleuterklas van de toekomst is flexibel, mobiel en prikkelarm
De kleuterklas van de toekomst? Die bestaat vandaag al. Basisschool De Ark in Kessel-Lo experimenteert volop met mobiele eilanden, prikkelarme hoeken en flexibele tussenwanden. Lerarenopleiders Barbara De Jonge en Monique Smeets, …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Splitstand tussen kleuter en lager: Inspirerend voorbeeld Kleutergewijs
De oudste kleuters. Kinderen in de laatste kleuterklas die bijna de overgang maken naar het eerste leerjaar, naar de grote school, waar zij opeens weer de jongste kinderen worden. Van die sprong van het kleuteronderwijs naar het lager onderwijs, …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
De ingrediënten van een goede school
Dit is het verhaal van Gert Verbugghen hoe hij van zijn school een topschool maakt die evidence-informed werkt.
Hij heeft het over:
- het gebouw,
- het lessenrooster,
- gedrag,
- hoge verwachtingen,
- de lessen,
- de leraar,
- de schoolleider ...
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Negen manieren om je klas stil te krijgen zonder je stem te moeten verheffen
In dit artikel krijg je negen tips om leerlingen op een speelse manier tot stilte te brengen.
Artikel (29)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner