-
Kernkwadranten: Een waardevolle structuur voor reflectie
Veel leraren zijn met de kernkwadranten in contact gekomen tijdens hun studies of gebruiken ze zelf in hun vak. In verschillende studierichtingen en opleidingen in het secundair en het hoger onderwijs staan ze vermeld bij de didactische …
Artikel (20)Leerkracht -
Maakt artificiële intelligentie straks het huiswerk van je leerlingen?
In dit artikel krijg je meer informatie over AI en ChatGTP. Daarnaast worden ook enkele tips aangereikt om deze technologie in te zetten in jouw klas.
Artikel (12) -
Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek: Wakelet met digitale tools
Op deze prikborden verzamelen we digitale toepassingen die gebruikt kunnen worden bij de 12 bouwstenen uit het boek Wijze lessen.
- activeer relevante voorkennis (Padlet, Mentimeter, Mindmup ...);
- geef duidelijke instructie (Piktochart, PowerPoint, …
Website (12)ICT-coördinator -
Algemene didactiek: Didactisch referentiekader voor lesvoorbereiding en lesanalyse
Algemene didactiek is een basisboek voor ieder beginnend (praktijk)leerkracht, docent, lesgever en vormingswerker. Aan de hand van een actueel didactisch referentiekader bespreken de auteurs uitgebreid de verschillende didactische componenten en …
Fysiek materiaal (10)Leerkracht -
Iedereen Telt Mee - Zorg voor álle leerlingen: Presentatie
Presentatie met uitleg over Iedereen Telt Mee (deelsite van KlasCement):
- Waar vind je deze deelsite?
- Wat is Iedereen Telt Mee?
- Hoe zoek je er de geschikte materialen?
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Aanvangsbegeleiding: Tips
Elke school voorziet aanvangsbegeleiding voor startende leerkrachten om hen maximaal te ondersteunen bij hun eerste stappen in het onderwijs of een eerste job in een school. Hoe ga je tijdens je aanvangsbegeleiding om met vragen of opdrachten die …
Artikel (5)Leerkracht -
E-learning geluksdriehoek
Je gelukkig voelen of gelukkig zijn: wat is dat precies? Gezond Leven verzamelde alle belangrijke wetenschappelijke kennis over geluk in de GELUKSDRIEHOEK.
In deze e-learning leer je de geluksdriehoek van dichtbij kennen. Ontdek de bouwblokken van …
tot
Nascholing of activiteit (5) -
Professionaliseringstrajecten voor schoolleiders onderzocht: De invloed van organisatorische en didactische factoren en hun wisselwerking om concrete schoolontwikkeling te triggeren
Dat schoolleiders vandaag erg onder druk staan en er een grote verantwoordelijkheid op hun schouders rust is een open deur in trappen. Dit verdient naast het besef ook erkenning én investering in kwaliteitsvolle …
Artikel (5)Leerkracht -
Wat zet de hersenen van je leerlingen aan het werk en motiveert hen?
In de snel evoluerende wereld van het onderwijs staat Tommy Opgenhaffen, coördinator onderwijsontwikkeling en digitaal leren aan Arteveldehogeschool Gent, aan de frontlinie van vernieuwende pedagogiek. In dit blogartikel onthult hij de …
Artikel (4) -
Start-Wijs: Hoe houd je (jouw) startende leerkrachten aan boord?
Het leerkrachtentekort en de uitstroom van startende leerkrachten vormt een stevige uitdaging. Er worden verschillende acties op korte en lange(re) termijn genomen of gepland. In welke mate sluiten deze werkelijk aan bij de behoeften van …
Artikel (4) -
Zelfregulerend leren, kan je dat (aan)leren?
In deze uitgebreide video kom je meer te weten wat zelfregulerend leren is, hoe je het in kaart kan brengen en hoe je het kan bevorderen.
Zelfregulerend leren is het vermogen om je eigen leergedrag te reguleren. Het gaat over het actief proces …
Video (4) -
Zelfregulerend leren: Metacognitie
Zelfregulerend leren wordt in de literatuur gedefinieerd aan de hand van drie componenten: cognitie, metacognitie en motivatie.
In deze video gaat Professor Van Keer dieper in op de component metacognitie. Metacognitie gaat over de manier waarop …
Video (4)