-
Kernkwadranten: Een waardevolle structuur voor reflectie
Veel leraren zijn met de kernkwadranten in contact gekomen tijdens hun studies of gebruiken ze zelf in hun vak. In verschillende studierichtingen en opleidingen in het secundair en het hoger onderwijs staan ze vermeld bij de didactische …
Artikel (20)Leerkracht -
Kleuters aan de slag met (prenten)boeken en andere leesmaterialen van A tot Z, deel 3, van partituren tot tijdschriften: Kleutergewijs
Maak leeslingen van je leerlingen! Dat doe je, onder andere, door hen van heel jongs af aan op doeltreffende en begeesterende wijze kennis te laten maken met een groot leesaanbod dat bestaat uit rijke, verscheiden, uiteenlopende, gevarieerde …
Artikel (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Rebussen maken
In deze korte blog legt Femke uit hoe ze met gratis tools rebussen maakt voor in de klas.
Misschien heb jij nog goede tips?
Artikel (5)Leerkracht -
Op Avontuur met een AI!
Artikel over een project waarbij de vakken informaticawetenschappen met moderne talen gecombineerd werden. Leerlingen verkenden hierbij een deelgebied van de ontwikkeling van artificiële intelligentie, namelijk neural language processing …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
ChatGPT in de klas
Artificiële intelligentie is een enorm krachtige tool. Het kan als geen ander patronen in data herkennen. Het bepaalt reeds grote delen van ons leven, zoals hoe we nieuws vergaren, eten bestellen, reizen en zelfs daten! Dat ook de talen de …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Bijzonder boeket - Vuile vingers
Maak een origineel boeket (dat niet verwelkt) voor de persoon die je mist.
Een creatieve (corona)tip om alleen of samen met kinderen te knutselen met materiaal dat in huis ligt.
Artikel (4) -
Kunstwerk maken van kartonnen dozen tijdens de les magazijnwerk
Leerlingen hanteren aangeleerde technieken (cuttermes gebruiken, taperoller bedienen, ...) om een robot te maken met dozen.
Artikel (4)Leerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Sensopatisch spel: Tien activiteiten
In het artikel krijg je eerst uitleg over sensopatisch spel. Wat is het en wat is het belang voor je kind?
Daarna worden kort enkele activiteiten besproken waarbij volgende materialen gebruikt worden:
- scheerschuim,
- speelzand, …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Conflict in de kiem smoren of bemiddelen?: Kleutergewijs
Moet je een conflict in de kiem smoren of bemiddelen? Bemiddelen werkt. Conflict in de kiem smoren is de slechtste strategie. Zie het conflict als een leerkans. Lees meer in dit artikel van de kleuterblog Kleutergewijs.
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Waar vind je geschikte software en filmpjes voor virtual reality?
Het is niet altijd eenvoudig om bruikbaar en relevant materiaal te vinden als je virtual reality wil inzetten. Dit artikel helpt je in de zoektocht naar geschikt VR-materiaal.
Artikel (3)Leerkracht -
Kip of ei?: Naar sterk taalonderwijs op de basisschool
Taal is een venijnig vehikel. We hebben taal nodig om de leerstof op school te
kunnen begrijpen én op diezelfde school leren en verfijnen we die taal.
Taalverwerving is een kip-en-eiprobleem van het eerste uur: de leraar verpakt allerlei …Artikel (3)Andere functie -
Sinterklaas: Hoeken
In dit artikel geeft juf Meriël je inspiratie voor hoeken in de klas tijdens de sinterklaastijd.
Maak een stoomboot, bouw het huis van Sinterklaas, maak een sinterklaasjournaal, de bakkerij, pepernotentafel, boekenhoek, poppenhuis en de …Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, …