Sleutelcompetentie: Nederlands
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van het Nederlands als mondeling en schriftelijk communicatiemiddel. De focus ligt op de communicatieve vaardigheden lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie in verzorgd, passend en algemeen verstaanbaar Nederlands. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Nederlands als taalsysteem
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van het Nederlands als taalsysteem. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen en spelling. Er is ook aandacht voor taalvariatie en registergebruik. Nederlands als exponent van onze cultuur en maatschappij is ook opgenomen in deze sleutelcompetentie. Voorbeelden daarvan zijn inzicht in taalgedragsconventies en het leren doorprikken van stereotypering.
Gedichten in de klas
In lessen Nederlands wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving: via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten. Op een abstracter niveau is er ook aandacht voor literaire analyse.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
Positiewerkwoorden
Leerlingen vullen de zinnen aan met een passend positiewerkwoord (hangen, liggen, zitten, leggen of zetten).
Terwijl leerlingen de oefening maken, proberen ze zelf te achterhalen wat het verschil is tussen een actief en …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Maken of doen?: Uitleg verschil met oefening
In deze presentatie wordt het verschil tussen maken en doen uitgelegd. Aan het einde is er een invuloefening voor de cursisten.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Samenstellingen
Met dit werkblad oefenen leerlingen rond samenstellingen. Ze combineren twee afbeeldingen zodat ze een bestaande samenstelling krijgen. Vervolgens maken ze zinnen met de samenstellingen. Tot slot noteren ze zelf ook nog een aantal samenstellingen.
Downloadbaar lesmateriaal (4)NieuwLeerkracht -
Wat hoort niet in het rijtje?: Woordenschatoefening
Digitale oefening met de basiswoordenschat uit richtgraad 1.
In elke rijtje is er telkens één woord dat niet in de reeks past. Klik op het woord dat er niet bij hoort.
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht -
Taalstimulering Nederlands buiten de school: Inspiratiegids
Kinderen en jongeren die hun Nederlands versterken buiten de school, vergroten hun kansen in de maatschappij. In opvang en activiteiten in de vrije tijd kunnen we het ontspannende en creatieve potentieel van taal inzetten. Door het Nederlands in …
ArtikelNieuw -
Sociale robot: Leerpad
Dit leerpad helpt jou als leerkracht om het STEM-project 'Sociale robot' voor te bereiden. In dit project ontwerpen, programmeren en bouwen leerlingen een sociale robot, die moet voldoen aan bepaalde (zelfgekozen) criteria. Een bonus bij …
tot
Nascholing of activiteit -
Zijde: Begrijpend lezen
Deze opdracht gaat over het boek Zijde van Alessandro Baricco. Het is een alternatieve boekbespreking waarbij leerlingen dieper nadenken. Deze opdracht helpt je leerlingen om meer te weten te komen over Zijde en om hun gedachten en gevoelens over het …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Welk fruit is het?: Leervideo
In deze video leer je over de verschillende soorten fruit. Je leert ook het pluralis (meervoud) van de fruitsoorten.
Bij elk woord krijg je ook het artikel (lidwoord).
VideoLeerkracht -
Inversie: Oefening zinnen maken
Oefening waarbij de cursist de woorden in de juiste volgorde plaatst om een goede inversie-zin te maken.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht, Pedagogisch begeleider -
Rekentaal: Hulpkaarten wiskunde
Fiches met rekentaal bij de vier bewerkingen.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Zinnen maken met behulp van pictogrammen
Leerlingen maken zinnen met behulp van pictogrammen. Vervolgens maken ze ja-neevragen van de zinnen en beginnen ze de zinnen met een ander zinsdeel.
Ze geven antwoord op vraagzinnen en ze bedenken vraagzinnen als het antwoord gegeven is.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Perfectum van onregelmatige verba: Overzicht
Overzicht van de onregelmatige vormen van het perfectum.
De onregelmatige vormen van het perfectum zijn opgedeeld in verschillende groepen. De cursisten vullen de regels verder aan en vervoegen per categorie een aantal verba.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht