Leraar zijn of worden: tips, info en lesmateriaal
Vlaanderen zal de komende jaren van het kleuter- tot het secundair onderwijs nood hebben aan heel wat gemotiveerde en gepassioneerde leraren. De komende jaren zal het dan ook belangrijk zijn om nieuwe leraren zoals jou aan te trekken voor een duurzame loopbaan in het onderwijs.
Lesgeven is alles geven
Lesgeven is meer dan leerstof geven. Het is het beste van jezelf geven om het beste uit je leerlingen te halen. Het is je vakkennis en je expertise delen met de experts van morgen. Het is je leerlingen uitdagen en door hen uitgedaagd worden, zodat zij straks sterk staan en positief omgaan met wat ze op hun bord krijgen. Het is kansen geven en blijven geven. Lesgeven is samen de toekomst vormgeven.
Meer werkzekerheid
Startende leraren krijgen ook meer werkzekerheid door de verderzetting van de lerarenplatforms en aanvangsbegeleiding is een recht en plicht.
Hoe gemotiveerd sta jij voor de klas? Onderstaand lesmateriaal zal je op weg helpen bij de vele lesonderwerpen die je op je bord krijgt als leraar. Op zoek naar een geschikt moment om het over leraar zijn en lesgeven te hebben in de klas? Wel, op 5 oktober is er de Dag van de Leraar.
-
Aanvangsbegeleiding: Tips
Elke school voorziet aanvangsbegeleiding voor startende leerkrachten om hen maximaal te ondersteunen bij hun eerste stappen in het onderwijs of een eerste job in een school. Hoe ga je tijdens je aanvangsbegeleiding om met vragen of opdrachten die …
Artikel (5)Leerkracht -
Een warme leerkracht-kindrelatie als basis voor een krachtige taalleeromgeving: Kleutergewijs
Met haar bachelorstage in zicht, focuste studente Marie Claes zich twee weken intensief op het opzetten van een taaltraject op basis van de resultaten van de KOALA-screening in haar stageklas.
Ze vertrok vanuit de volgende onderzoeksvraag: "Hoe kan ik …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Start-Wijs: Hoe houd je (jouw) startende leerkrachten aan boord?
Het leerkrachtentekort en de uitstroom van startende leerkrachten vormt een stevige uitdaging. Er worden verschillende acties op korte en lange(re) termijn genomen of gepland. In welke mate sluiten deze werkelijk aan bij de behoeften van …
Artikel (4) -
Preventie in het onderwijs is meer dan lesgeven over illegale drugs: Visietekst
Visietekst ter ondersteuning van de leerlijn verslavingspreventie, passend binnen effectieve preventie en het alcohol- en drugbeleid op school.
Achtergrondinformatie voor leerkrachten om op een evidence based manier aan de slag te gaan rond …
Artikel -
Leerlingen met autisme effectief ondersteunen bij sociale interactie in de klas
Een samenvattend artikel met antwoorden op volgende onderzoeksvragen:
- Wat is er in de literatuur bekend over de ondersteuningsbehoeftes van kinderen met een autismespectrumstoornis?
- Welke ondersteuningsvormen uit effectieve interventies gericht op …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Omgaan met verschillen in de klas
Zorgen dat álle leerlingen de juiste begeleiding krijgen en optimaal uitgedaagd worden?
Uit onderzoek komen een aantal werkwijzen en competenties naar boven die succesvol zijn bij het omgaan met verschillen in de klas:
Ontdek ze in het artikel.
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wijze lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek
Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag van het boek dat je gratis kan downloaden.
Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België.
De auteurs geven uitleg bij …
Artikel (4)Leerkracht -
Hoe kan je de impact van professionalisering voor leraren in kaart brengen
Gratis downloadbare praktijkbijdrage van een wetenschappelijk onderzoek (2015) van de UGent, in opdracht van het Departement Onderwijs en Vorming. Deze studie biedt een raamwerk voor transfereffecten van professionaliseringsinitiatieven en een …
ArtikelLeerkracht -
Differentiatie in de klas: Wat werkt?
Praktische tips en een overzicht van drie effectieve manieren om te differentiëren in de klas:
- extra tijd en begeleiding (directe instructie, BHV-model, preteaching, scaffolding);
- werken in flexibele groepjes (heterogeen, homogeen of …
Artikel (12)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Goed leraarschap door de ogen van leerlingen
Hoe zien leerlingen hun ideale leerkracht? Aan welke kenmerken moet hij voldoen?
Jan Vanhoof en Geert Smeerts onderzochten het en schreven hun bevindingen neer in dit artikel.
Een advies van leerlingen aan hun leraren ...
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leerling en leraar, samen zorgen voor leerkracht: Een exploratief onderzoek naar zelfgestuurd leren
Dit onderzoeksrapport heeft als doel:
- leerkrachten en scholen handvatten te geven hoe ze zelfgestuurd leren kunnen realiseren in een innovatieve leeromgeving (onderzoeksvraag 1) en na te gaan aan welke randvoorwaarden (op leerkracht-, klas- en …
Artikel -
Een ettertje in de klas? Het verhaal van een KOPP-kind: Kleutergewijs
In de reeks tips voor kleuterjuffen en -meesters zetten we dit keer berichten in de kijker die verschenen op Kleutergewijs, een blog over onderzoek en innovatie in het kleuteronderwijs. Deze bijdrage handelt over KOPP-kinderen, …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, …