Leven met een beperking onder de aandacht: jouw lesmateriaal
Op 3 december is er de Internationale Dag van Mensen met een Beperking. De geknipte dag om in je klas de aandacht te vestigen op problemen waarmee mensen met een beperking te maken krijgen. Maar het is even belangrijk om er de nadruk op te leggen dat ook mensen met een beperking hun plaatsje hebben in de maatschappij.
Heb jij zelf leerlingen met een beperking in je klas?
Surf dan eens naar onze deelsite Iedereen Telt Mee. Deze deelsite van KlasCement verzamelt leermiddelen om te werken met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en geeft inspirerende collecties om aan de slag te gaan met diversiteit.
-
Toe-gang!: Aanpassingen van gebouwen voor personen met een visuele handicap
In deze brochure worden ideeën en oplossingen aangeboden om (school)gebouwen toegankelijker te maken voor personen met een visuele handicap. De brochure is ingedeeld in vier hoofdstukken;
- omschrijving en gevolgen van een visuele …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Snoezelmobiel aan huis
Kinderen met een aandoening of een beperking zijn soms aan huis gekluisterd. Daarom bedacht Hanne Van Laer van Casa Magnolia het concept van de Snoezelmobiel. Deze Snoezelmobiel wil alle zintuigen prikkelen. Met lichteffecten, trillingen, beelden, …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Arktos: Vlaams expertisecentrum dat kinderen en jongeren versterkt
Arktos is een Vlaams expertisecentrum dat kinderen, jongeren en personen met een handicap versterkt waar nodig, en ouders, scholen, partners, overheden en de bredere samenleving ondersteunt om hetzelfde te doen.
Bekijk het Arktos …
WebsiteLeerkracht -
Sponsorloop voor inclusief onderwijs van Handicap International
Wereldwijd gaan meer dan 32 miljoen kinderen met een handicap niet naar school!
En dit los van een crisis. Ze krijgen niet de kans om te leren, te spelen en sociale vaardigheden op te bouwen met leeftijdsgenoten. Zij hebben daar nochtans evenveel …
Aankondiging -
Inrichten van een groene speelplaats voor kinderen met een fysieke beperking
Een gids met praktische tips om een speelomgeving toegankelijk in te richten voor leerlingen met een motorische, visuele en auditieve beperking.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wat als je stem plots wegvalt: Communiceren als spreken niet meer mogelijk is
Inhoud en aanpak
Wanneer een patiënt door een medisch probleem kort- of langdurend niet meer kan spreken, zorgt dit voor ernstige communicatiemoeilijkheden met alle betrokkenen. Zowel vanuit menselijk als vanuit medisch oogpunt is dit een …
tot
Nascholing of activiteit -
Hoe maak je zelf eenvoudige hulpmiddelen voor mensen met visuele beperkingen?
Inhoud en aanpak
Hoogtechnologische communicatiehulpmiddelen kunnen veel betekenen voor mensen met een visuele functiebeperking. Sommigen hebben echter zo hun bedenkingen bij de hoge kostprijs. En weer anderen kunnen niet terugvallen op het VAPH om …
tot
Nascholing of activiteit -
Ik wil ook spelen: Aangepaste speelplaats voor kinderen met een diep mentale handicap
Ik wil ook spelen! is een eindwerk van Sylvy Cluyse over de inrichting en aanpassing voor kinderen met een zware mentale beperking.
In het theoretische gedeelte vind je:
- een definitie van kinderen met een mentale handicap en hun …
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Update M-decreet: Maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
In deze overzichtelijke brochure van Klasse vind je volgende onderwerpen:
- zes krachtlijnen van het M-decreet,
- inschrijvingsprocedure,
- veelgestelde vragen over het M-decreet,
- overzicht invoering van het M-decreet,
- interviews met ouders.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Klaar voor redelijke aanpassingen: Leidraad
Deze leidraad is geschreven voor al wie te maken krijgt met vragen naar passende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Je krijgt een duiding van het begrip redelijke aanpassingen vanuit de regelgeving. Zeven …
Downloadbaar lesmateriaal (30)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Met een handicap naar de school van je keuze: Brochure
- Wat is een redelijke aanpassing?
- Hoe kan men redelijke aanpassingen voorzien?
- Wat zijn voorbeelden van redelijke aanpassingen?
Deze vragen worden beantwoord in deze brochure, een uitgave van het Centrum voor gelijkheid van kansen en …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Groep Maatwerk: Sociale ondernemers Vlaanderen
Op deze site maak je kennis met de Vlaamse maatwerkbedrijven waar zo'n 16000 mensen met een arbeidshandicap aan de slag zijn.
Een sociale én economische troef, want bedrijven kunnen er terecht voor kwalitatieve diensten tegen een …
WebsiteLeerkracht, Directie, …