Leven met een beperking onder de aandacht: jouw lesmateriaal
Op 3 december is er de Internationale Dag van Mensen met een Beperking. De geknipte dag om in je klas de aandacht te vestigen op problemen waarmee mensen met een beperking te maken krijgen. Maar het is even belangrijk om er de nadruk op te leggen dat ook mensen met een beperking hun plaatsje hebben in de maatschappij.
Heb jij zelf leerlingen met een beperking in je klas?
Surf dan eens naar onze deelsite Iedereen Telt Mee. Deze deelsite van KlasCement verzamelt leermiddelen om te werken met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en geeft inspirerende collecties om aan de slag te gaan met diversiteit.
-
Toe-gang!: Aanpassingen van gebouwen voor personen met een visuele handicap
In deze brochure worden ideeën en oplossingen aangeboden om (school)gebouwen toegankelijker te maken voor personen met een visuele handicap. De brochure is ingedeeld in vier hoofdstukken;
- omschrijving en gevolgen van een visuele …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Het complexe samenspel tussen epilepsie, autisme en een verstandelijke beperking
Heb jij te maken met de zorg voor jongeren met epilepsie en autisme? Dan herken je vast het complexe samenspel tussen deze twee.
Bijvoorbeeld als het gaat om communicatie. Als je epilepsie hebt, wordt je waarneming regelmatig verstoord door …ArtikelLeerkracht, Ander -
Tools in Windows 10 om leerlingen met visuele beperking te ondersteunen
Deze Engelstalige infographic geeft je een overzicht van ingebouwde tools die leerlingen met visuele problemen kunnen ondersteunen:
- aanpassen cursor en pijltje,
- vergroten tekst,
- gebruik maken van vergrootglas,
- voorleesfunctie.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zo kan ik meedoen: Aanleren van praktische vaardigheden aan mensen met een visuele en verstandelijke beperking
Dit boek is voor ouders en begeleiders van mensen met een visuele en verstandelijke beperking en gaat over het aanleren van praktische vaardigheden. Hoe leer je iemand zelfredzaam te worden wanneer er sprake is van een visuele en een …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leespraat: Leesmethode voor kinderen met een verstandelijke beperking of met een spraakontwikkeling
Leespraat begint vanuit het globaal herkennen van woorden uit de dagelijkse communicatie van het kind. Van daaruit ontwikkelt het kind in stapjes de vaardigheid om woorden visueel te analyseren. Leespraat is een methode, waarin het leren lezen …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Onlinehulp als vorm van ondersteuning bij personen met een verstandelijke beperking
In deze brochure geeft men een overzicht van een aantal websites, tools, apps, … die gericht zijn op personen met een verstandelijke beperking:
- WAI-NOT,
- autisme chat,
- Dottie,
- Mijn eigen Plan,
- sorrybox,
- Steffie,
- ...
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Tips voor groepsvideochats met personen met een beperking
Hoe bereidt je als begeleider de videosessie voor? Hoe bouw je de sessie op? Waarover praat je of wat doe je tijdens het videobellen? Wat zijn do's en don'ts?
Konekt verzamelde enkele nuttige tips en voorbeelden in een artikel.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Dagschema's voor leerlingen met verstandelijke beperking.
Dit artikel biedt een houvast aan ouders om kinderen met een verstandelijke beperking thuis een zekere structuur te geven. Ze reiken tips aan m.b.t:
- dagritmestructuur,
- soorten verwijzers,
- overgangsliedjes.
Er worden zeer concrete voorbeelden …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Licht verstandelijke beperking en radicalisering: Handreiking
Deze uitgave van Platform JEP beschrijft hoe je kunt helpen om radicalisering bij jongeren met een verstandelijke beperking te signaleren, begeleiden en voorkomen.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Inrichten van een groene speelplaats voor kinderen met een fysieke beperking
Een gids met praktische tips om een speelomgeving toegankelijk in te richten voor leerlingen met een motorische, visuele en auditieve beperking.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Snoezelen voor kinderen en volwassenen met een beperking: Materialen
Een korte uitleg over snoezelen en over het inrichten van een snoezelruimte.
Via de link in het artikel kom je op een webshop met snoezelmaterialen.
Artikel -
Op stage met een functiebeperking
Stage is een motiverend aspect in het leerproces van de student. Ook voor studenten met een functiebeperking kan een stage een hefboom betekenen naar de arbeidsmarkt.
Deze leidraad biedt een overzicht van relevante regelgeving, …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner