16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Writing your own name: Worksheet
With this worksheet, students can write their name in ancient Greek.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Greek Alphabet: Worksheet and Outline
Worksheet to learn to write and memorize ancient Greek letters.
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher -
Deponent verbs: Presentation - Mythoi
Presentation with explanation and summary of the deponent verbs in chapter 5.1.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
The demonstrative pronouns: Presentation - Mythoi
Presentation in which the use of the demonstrative pronouns in chapter 5.2 is introduced.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Zetos and Amfioon: Questions about the reading text
Reading text that follows μῦθος 3. All grammar seen is tested in the text. The story is about Zetos and Amphion from the Theban story cycle.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
First Class Misfits: Exercises - Mythoi
Exercise on the misfits of the first class and a short review of the inflection models.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
πολυς and μεγας: Exercise - Mythoi
Exercise at 5.3.γ.on πολυς and μεγας.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
πολυς and μεγας: Exercises - Mythoi
Exercises on πολυς and μεγας at 5.3.α + 5.3.β with a few extra words in the exercise.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
The demonstrative pronouns: Fill in the blanks - Mythoi
Exercise on the demonstrative pronouns at 5.2. α + 5.2. β
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Deponent verbs: exercise - Mythoi
Exercise on the deponent verbs: exercise from 5.1.β.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
First Class Misfits: Exercise - Mythoi
Exercise at 4.2 on the misfits in the first class.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Prepositions: Learning path - Mythoi
Learning path according to the OVUR method to apply and practice the prepositions from 4.3 and 4.4.
Translated by
Interactive exerciseTeacher