Geef je les eens buiten
Trek met je klas naar buiten en doe aan outdoor education*. Buiten leren is levensecht leren van, over en in de natuur en de omgeving. Dat doe je door samen te onderzoeken, te ervaren, te observeren en te doen. Onderstaande materialen geven je alvast een hoop ideetjes om meteen aan de slag te gaan.
Waarom buiten les geven?
Buiten leren, buiten spelen en buiten bewegen is leuk en heeft een gunstig effect op het welzijn en de leerprestaties. Lichamelijke opvoeding, knutselen, leren over de natuur … maar ook taal- en rekenlessen zijn buiten vaak veel leuker dan binnen. Bij Klasse vertellen ze hoe je een buitenles haalbaar maakt. Bij MOS leer je bij over alle voordelen.
Buitenlesdag
Op 25 april 2024 vliegen alle leerlingen weer buiten tijdens de 8ste Buitenlesdag, want leren in, over en/of van de natuur is top! Ook dit jaar kan je met je klas meedoen aan de Buitenlesdagchallenge en zoveel mogelijk wilde plant- en diersoorten in kaart brengen op en rond je school. Met de app Obsidentify van Natuurpunt is dat kinderspel!
Kies je voor een gezonde school? Kies dan voor buiten leren en de vele voordelen die ermee verbonden zijn.
*OpenLuchtEducatie
-
Klassen zonder muren: een MOS-praktijkboek over buitenles
In deze brochure getuigen leerkrachten uit basis en secundair onderwijs over hun ervaringen met buiten lesgeven.
Wat zijn de voordelen? Hoe begin je eraan? Wat zijn de drempels en hoe overwin je ze?
Je hoort ook wetenschappers aan het woord over de …
Downloadbaar lesmateriaal (8) -
Buiten leren in en met de natuur
Een sleutel tot duurzaam denken en handelen is de verbondenheid met de natuur. Deze kunnen we ontwikkelen bij leerlingen door o.a. in te zetten op buiten leren, door een combinatie van buitenles- en speelactiviteiten op school, spelen, hangen en …
Nascholing of activiteit -
Natuurbetrokkenheid bij jongeren in het secundair onderwijs: Wetenschappelijk rapport en bevraging
UAntwerpen onderzocht in opdracht van Duurzaam Educatiepunt de wetenschappelijke literatuur over natuurbetrokkenheid in het secundair onderwijs. Het rapport gaat dieper in op de drempels en de hefbomen om jongeren meer te betrekken bij de natuur. …
Artikel -
Buiten leren
Buiten leren is levensecht leren van, over en in de natuur en de omgeving. Dat doe je door samen te onderzoeken, te ervaren, te observeren en te doen. Of je school nu groot of klein is, gelegen in de stad of meer op het platteland, buiten leren …
Artikel -
Leren werken met (recuperatie)hout: Workshop voor je klas
Hou'tHart is een organisatie die op de lagere school komt met eigen machines, gereedschappen en recuperatie hout. Samen met de kinderen maken ze iets wat zinvol is voor henzelf-de klas-de school. Het aanbod wordt aangepast aan het niveau van de …
Nascholing of activiteit (7)Leerkracht -
Urban Ecology
Het Centrum Stedelijke Ecologie is een non-profitorganisatie die de veerkracht van Brussel wil vergroten door de sociale innovaties die er plaatsvinden te stimuleren. Het fungeert als een overbruggingsorganisatie door het opzetten en faciliteren …
WebsiteAnder -
Wandeling stilte, geluid en lawaai: Fiche
Stilte is zeldzaam en kostbaar geworden in Vlaanderen. En nochtans zijn er nog nooit zoveel mensen geweest die snakken naar een prikkelarme, stille omgeving. De leerlingen maken tijdens een wandeling in de natuur kennis met het geluid van de …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
De Helix: Vorming en educatie i.v.m. omgeving
Via kennis- en ervaringsuitwisseling, sensibilisering, onderwijs, vorming en educatie helpt De Helix alle Vlamingen bij het aanpakken van duurzaamheidsuitdagingen. Ze maken die uitdagingen tastbaar en reiken tools aan om …
Aankondiging -
Oriëntatietocht: De Helix en het Raspaillebos
Inhoud
Gestuurd door een pijltjesreeks en bewapend met kompas, stukjes topografische kaart en een vragenreeks doorlopen de leerlingen het parcours. En ... voor de leerkracht is er ook de sleutel van het raadsel en de route. Het is aangewezen voldoende …Downloadbaar lesmateriaal (5)