Jongeren en cybercrime: Cursus
Het onderzoek Apestaartjaren 2022 leerde ons dat kinderen gemiddeld 8 jaar en 4 maanden oud zijn als ze een eerste eigen smartphone in handen krijgen. Naarmate ze ouder worden, evolueert het smartphonegebruik van spelletjes spelen en filmpjes kijken naar het zeer actieve gebruik van sociale media.
Maar welke socialemediakanalen gebruiken kinderen en jongeren? Welke invloed hebben algoritmes en virtuele vrienden op hen? En hoe kan dit uitmonden in cybercriminaliteit, als slachtoffer, maar ook als jeugdige dader?
In deze sessie leer je meer over de mogelijkheden, maar vooral ook de valkuilen van de populairste apps die kinderen en jongeren gebruiken - denk maar aan Snapchat, TikTok, BeReal en Telegram. Aan de hand van waargebeurde verhalen uit recherchedossiers worden criminele fenomenen als geldezels, doxing, exposing, grensoverschrijdende sexting, sextortion en grooming belicht. Met enkele tips leer je in dialoog te gaan met kinderen en jongeren over het voorkomen van slachtoffer- en daderschap. We sluiten af met een overzicht van gratis preventiemateriaal en kant-en-klare lespakketten over deze onderwerpen.
Cybercrimepreventie bij leerlingen