Sleutelcompetentie: andere talen
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van andere talen als mondelinge en schriftelijke communicatiemiddelen. De communicatieve vaardigheden staan centraal: lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze andere talen kunnen gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties, zoals dienstverlening, vrije tijd en sociale contacten. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van andere talen als taalsystemen. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen, uitspraak en spelling. Een andere taal wordt ook beschouwd als exponent van een andere cultuur. Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen, maar ook dragers van culturele identiteit.
In andere talen wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving. Via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
Likes and dislikes: Oral expression
Leerlingen oefenen hoe ze kunnen praten over hun likes en dislikes door elkaar te bevragen.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Walk and talk game: Questions
Spreekoefeningen op het maken van yes or no questions en het geven van short answers in the simple present.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Tenses: Hulpfiche
Overzicht op één blad van de present simple, present continous en past simple. Kan gebruikt worden als samenvatting of als hulpkaart.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Bruce Campbell’s special house: Listening comprehension - New Strike 1
Oefening op luistervaardigheid bij de video uit de methode over Bruce Campbell's special house.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Describing someones hair: Test and writing skill - Buckle Up! 1
Test met een oefening op schrijfvaardigheid die aansluit bij de leerstof uit unit 2.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
CLIL Connect Conference: Save the date
Ontdek de kracht van verbinding in het onderwijs op de CLIL Connect Conference.
Ben jij een onderwijsprofessional of onderzoeker in CLIL en meertalig onderwijs? Dan is dit jouw kans om te verbinden, leren en groeien. Van de Noordzee tot de …tot
Nascholing of activiteitLeerkracht -
Het ontstaan van het Europa van vandaag: EU-pioniers
Heb je je ooit afgevraagd hoe het Europa van vandaag is beïnvloed en gevormd door pioniers uit het verleden? Waarom geloofden deze pioniers in een verenigd Europa voordat het bestond?
Volg deze negentig minuten durende workshop en help …
tot
Nascholing of activiteitNieuw -
Sprites maken in ZIM Kids: ZIMjs
Hier laten we zien hoe kinderen toegang krijgen tot Sprite-animaties in JavaScript als ze de overstap maken naar programmeertaal. We coderen in de ZIM Kids-editor genaamd Slate.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Will or won't: Drill exercise
Mondelinge driloefening waarbij leerlingen het verschil oefenen tussen will (affirmative) en won't (negative).
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Possessive adjectives or pronouns: Exercise
Leerlingen gaan de zinnen vervolledigen met een possessive adjective of een possessive pronoun en oefenen zo deze leerstof in.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Possessives
Een mondelinge oefening die klassikaal ook als driloefening gebruikt kan worden en waarbij leerlingen de possessive adjectives and pronouns kunnen inoefenen.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Educatief spel maken: Opdracht
Opdracht of stappenplan om je leerlingen of cursisten zelf an educational game te laten maken.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht