Sleutelcompetentie: andere talen
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van andere talen als mondelinge en schriftelijke communicatiemiddelen. De communicatieve vaardigheden staan centraal: lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze andere talen kunnen gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties, zoals dienstverlening, vrije tijd en sociale contacten. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van andere talen als taalsystemen. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen, uitspraak en spelling. Een andere taal wordt ook beschouwd als exponent van een andere cultuur. Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen, maar ook dragers van culturele identiteit.
In andere talen wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving. Via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
Sleutelcompetentie andere talen: Audiovisueel lesmateriaal
Deze pagina bevat filmpjes en audiofragmenten om te werken rond de sleutelcompetentie andere talen.
We tonen je voor elke bouwsteen relevante audiovisuele collecties, luisterfragmenten en filmpjes op Het Archief voor Onderwijs, geselecteerd door onze …
Video -
Article partitif et la quantité: Overzicht
Kort overzicht over l'article partitif et la quantité.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Verbes en -re, faire, prendre, mettre et faire: Overzicht
Overzicht van de vervoeging van de werkwoorden op -re, prendre, mettre et faire in de indicatif présent.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Conditionnel présent: Overzicht
Overzicht van het gebruik en de vorming van de conditionnel présent.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Likes and dislikes: Oral expression
Leerlingen oefenen hoe ze kunnen praten over hun likes en dislikes door elkaar te bevragen.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Walk and talk game: Questions
Spreekoefeningen op het maken van yes or no questions en het geven van short answers in the simple present.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Mon smoothie préféré: Tâche intégrée
In deze opdracht stellen de leerlingen een smoothie mondeling voor aan de hand van een presentatie. Op die manier worden verschillende zaken geëvalueerd:
- woordenschat
- spreekvaardigheid
- spelling
- ICT
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Bruce Campbell’s special house: Listening comprehension - New Strike 1
Oefening op luistervaardigheid bij de video uit de methode over Bruce Campbell's special house.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
QRwoordGameS: Oefeningen maken uit Google Sheets
Via deze site maak je eenvoudig zelf vijf verschillende oefeningen uit een Google Sheets
App of softwareNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Les pronoms personnels COD et COI: Overzicht
Samenvatting van les pronoms personnels COD et COI.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Translanguaging in groepswerk
Korte videoreportage over hoe je je leerlingen kan toelaten hun thuistaal in te zetten tijdens het groepswerk.
VideoNieuwPedagogisch begeleider -
Anderstalige ouders: Sidekick Solutions
'Ik ervaar een drempel naar anderstalige ouders van mijn leerlingen. Hoe kan ik de kloof dichten zonder opdringerig te zijn?'
Lees het antwoord in het artikel.
ArtikelNieuw