Sleutelcompetentie: andere talen
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van andere talen als mondelinge en schriftelijke communicatiemiddelen. De communicatieve vaardigheden staan centraal: lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze andere talen kunnen gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties, zoals dienstverlening, vrije tijd en sociale contacten. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van andere talen als taalsystemen. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen, uitspraak en spelling. Een andere taal wordt ook beschouwd als exponent van een andere cultuur. Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen, maar ook dragers van culturele identiteit.
In andere talen wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving. Via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
Anderstalige ouders: Sidekick Solutions
'Ik ervaar een drempel naar anderstalige ouders van mijn leerlingen. Hoe kan ik de kloof dichten zonder opdringerig te zijn?'
Lees het antwoord in het artikel.
ArtikelNieuw -
Krachtige professionalisering van je teamwerking
In professionele leergemeenschappen bundelen leraren hun krachten om onderzoekend en lerend het leerproces van hun leerlingen te optimaliseren en sámen krachtige onderwijspraktijken te ontwikkelen. Met onze begeleiding legt u de basis voor …
Nascholing of activiteit -
All Children All Right(s)!: Luisterverhalen
Mobile School ontwikkelde de toolkit All Children, All Right-s! om jeugdwerkers, leerkrachten... te engageren om kinderrechten te promoten. De toolkit bestaat uit vier componenten: korte online trainingen, educatieve posters, spelen en …
Audio -
All Children, All Right(s)!: Toolkit
Mobile School ontwikkelde de toolkit All Children, All Right(s)! om jeugdwerkers en leerkrachten te empoweren en kinderrechten te promoten. Gewapende conflicten, armoede en pandemieën verergeren reeds bestaande ongelijkheden, waardoor kwetsbare …
Website -
Europass Vlaanderen
Europass is een initiatief van de Europese Commissie dat de mobiliteit in kader van leren en werken wil faciliteren, stimuleren en ondersteunen in heel Europa.
Via verschillende Europass-tools neem je jouw loopbaan in handen en maak je je …
Website -
Internationaal samenwerken rond duurzaamheidsthema's
MOS maakte verschillende - in het Engels vertaalde - materialen om scholen te ondersteunen als ze internationaal willen uitwisselen rond duurzaamheidsthema's: infofiches over eTwinning en VVOB Scholenbanden, vertaalde KaMOShibaiverhalen met …
Website -
Mythen en stereotypen over de joden (workshop)
Deze activiteit biedt jongeren de mogelijkheid om verschillende mythen en stereotypen over de Joden te analyseren, ook complot- en samenzweringstheorieën. Het doel is te begrijpen waarom deze mythen bestaan, om ze te …
tot
Nascholing of activiteit -
Gesmeerd geleerd. Over bewegend leren.
Kinderen bewegen van nature vaak en graag, maar op school moeten ze vaak urenlang stilzitten. En toch heeft beweging een uiterst belangrijke invloed op het verwerken van kennis en bijgevolg op de ontwikkelingskansen van elk kind. Hoe bevordert …
Fysiek materiaal