Sleutelcompetentie: andere talen
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van andere talen als mondelinge en schriftelijke communicatiemiddelen. De communicatieve vaardigheden staan centraal: lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze andere talen kunnen gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties, zoals dienstverlening, vrije tijd en sociale contacten. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van andere talen als taalsystemen. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen, uitspraak en spelling. Een andere taal wordt ook beschouwd als exponent van een andere cultuur. Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen, maar ook dragers van culturele identiteit.
In andere talen wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving. Via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
Frans of Nederlands drama: Workshop of lessenreeks
Motivatie en spreekdurf bevorderen
Met deze samenwerking tussen THEATrAAL en Fluxusacademie, willen we leerlingen helpen met het vinden van het nodige vertrouwen om hun spreekangst in te ruilen voor spreekdurf en zo al doende hun taal en expressie te …tot
Nascholing of activiteitNieuw -
The Differentiator: Bedenk een goede onderzoeksvraag
Om goede onderzoeksvragen te bedenken binnen elke orde van de Taxonomie van Bloom is deze differentiator een handige tool.
De tool is handig om cognitief sterke leerlingen die een verbredingsopdracht maken en leerlingen in de derde graad …
WebsiteGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Europass Vlaanderen
Europass is een initiatief van de Europese Commissie dat de mobiliteit in kader van leren en werken wil faciliteren, stimuleren en ondersteunen in heel Europa.
Via verschillende Europass-tools neem je jouw loopbaan in handen en maak je je …
Website -
Ex Cathedra: Het leren zoals het was
Is er een verschil tussen het studentenleven nu en dat van pakweg 300 jaar geleden? Wat leerden de studenten zoal aan de universiteit? Hoe verliepen de examens? Waarom verbleven de jongste studenten in een pedagogie? Was er veel wedijver tussen de …
WebsiteAnder -
ItalyGuides: Foto's historische monumenten
Deze commerciële site verzorgt hotel- en museumreservering in Italië. Op de site vind je tal van prachtige panoramische foto's van historische monumenten uit de belangrijkste Italiaanse kunststeden. O.a. Venetië, Firenze, Rome... …
WebsiteLeerkracht