Sleutelcompetentie: andere talen
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van andere talen als mondelinge en schriftelijke communicatiemiddelen. De communicatieve vaardigheden staan centraal: lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze andere talen kunnen gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties, zoals dienstverlening, vrije tijd en sociale contacten. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van andere talen als taalsystemen. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen, uitspraak en spelling. Een andere taal wordt ook beschouwd als exponent van een andere cultuur. Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen, maar ook dragers van culturele identiteit.
In andere talen wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving. Via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
Nous-vormen van werkwoorden: Oefenlijst
Oefenen op de nous-vormen van werkwoorden ter voorbereiding op de vorming van de imparfait met de flitskaarten of de oefeningen
Interactieve oefeningLeerkracht -
Un-Dough!: Google Arts & Culture Experiments
Generatieve AI heeft de wereld veranderd in kleurrijk deeg! Hoeveel culturele monumenten kun jij ontdekken?
Het experiment maakt gebruik van Google AI om monumenten in plasticine-stijl te maken. Een diepte- en opvallendheidsmodel wordt gebruikt om het …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator, … -
8 Rue de l'humanité: Opdracht bij de film
Verwerkingsopdracht die je kan laten maken na het bekijken van de film 8 Rue de l'humanité. De film speelt zich af in een appartementsgebouw in Parijs tijdens de pandemie waar bewoners zich moeten aanpassen aan hun nieuwe leven en aan elkaar.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Le futur simple: Remediëringsoefeningen
Dit oefenpakket vertrekt vanuit de herhaling van de theorie in het Nederlands. De leerlingen vullen deze zelf aan om daarna aan de slag te gaan met zowel de regelmatige als de onregelmatige werkwoorden in de futur simple.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Jaaroverzicht 2022: Quiz
Interactieve BookWidgetsquiz over de actualiteit van 2022
Deze quiz test je kennis over enkele van de belangrijkste nieuwsfeiten van 2022. Hij is beschikbaar in drie talen (Nederlands, Engels en Frans).
Interactieve oefening (6) -
Wheel of names: Kennismakingsoefening Frans
Leerlingen draaien aan het rad en lezen en beantwoorden een kennismakingsvraag in het Frans. Het spel kan een ijsbreker zijn aan het begin van een nieuw schooljaar.
Interactieve oefening (58)Leerkracht -
Corona edition: Webquest
Webquest over het coronavirus:
- een coronakennistest;
- oefeningen present continuous vs. present simple;
- post over the weather op Instagram;
- videdagboek;
- een brainbreaker.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Article: Invuloefening over het lidwoord
Maak de oefeningen op het gebruik van the article.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Le français en classe: Vertaalzinnen
Oefen de zinnen die je nodig hebt tijdens de les Frans.
Interactieve oefening (7) -
Werkwoordsvormen: Oefenen met Verbuga
Met Verbuga kunnen je leerlingen de verschillende werkwoordsvormen inoefenen.
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Werkwoorden inoefenen: Oefensite
Website om de vervoeging van werkwoorden in de verschillende werkwoordtijden in te oefenen. Je kan zelf aangeven op welke werkwoorden en op welke tijd je wil oefenen.
Interactieve oefening (3)Leerkracht