Sleutelcompetentie: andere talen
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van andere talen als mondelinge en schriftelijke communicatiemiddelen. De communicatieve vaardigheden staan centraal: lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze andere talen kunnen gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties, zoals dienstverlening, vrije tijd en sociale contacten. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van andere talen als taalsystemen. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen, uitspraak en spelling. Een andere taal wordt ook beschouwd als exponent van een andere cultuur. Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen, maar ook dragers van culturele identiteit.
In andere talen wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving. Via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
Koninklijke Musea voor Kunsten van België: Gratis rondleidingen
Dankzij de schenking van een genereuze mecenas, lid van de Vrienden van de Musea (www.becomeafriend.be), kunnen de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België 100 gratis rondleidingen aanbieden. Je kan kiezen voor een rondleiding of een …
Aankondiging -
Breng de Romeinse Keizers tot leven
Artikel over de kansen om hedendaagse technologie te verbinden met het verleden. Hoe kunnen we jongeren bewust maken van zowel de kansen als de risico's van dergelijke technologieën? In dit lesmateriaal kruip je in de huid van figuren als …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Grieks en Minecraft: Akropolis Avontuur
Hoe breng je educatieve technologie in de klassieke talen? Vorig academiejaar ontwierpen mijn studenten en ik lesmateriaal dat net dit deed! We ontwikkelden twee levels waarin leerlingen het oude Rome konden verkennen en via opdrachten meer …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Naamwoorden van de eerste klasse: Herhaling - Mythoi
In deze BookWidgets worden de naamwoorden van de eerste klasse herhaald via vier opgaves:
- woorden sorteren volgens categorieën;
- bepalen of een woord mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is;
- het lidwoord of aanwijzend voornaamwoord verbinden met …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Breng Griekse mythes tot leven met AI!
In dit artikel lees je over een lesaanpak waarbij leerlingen kennismaken met drie mythes: de mythe over Scylla en Charybdis en twee over koning Midas, met zijn ezelsoren of zijn kenmerkende golden touch. Ze ontdekken de personages en …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Werkwoorden in de tegenwoordige tijd: Herhaling - Mythoi
In deze BookWidgets worden de werkwoorden in het praesens herhaald:
- thematisch ordenen volgens λύειν, contracte en athematische werkwoorden,
- benoemen of de vormen actief, passief of deponent zijn,
- twee reeksen van telkens …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Wordstool: Woordenschat inoefenen
Op deze site kunnen leerlingen en leerkrachten terecht om woordkaartjes en woordenschatoefeningen te maken en te delen. Je kan ook oefensets op maat aanmaken en de voortgang van je leerlingen controleren.
App of software (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Duik in taal!: Campagne van het Vlaams Talenplatform
Kiezen voor talen is springen in een zee vol mogelijkheden, dus duik in taal! De website bevat een schat aan informatie, presentaties over talenopleidingen en documenten voor taalleerkrachten en leerlingen die talen willen studeren.
Website -
Voornaamwoord αὐτός: Instructievideo
In deze video wordt de vorm en de betekenis van het voornaamwoord αὐτός besproken. Het wederkerend voornaamwoord ἑαυτόν komt ook kort aan bod.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Grieks, iets voor jou?
In de folder Grieks: iets voor jou? wordt aan leerlingen uitgelegd wat er van het vak Grieks precies mag worden verwacht.
Fysiek materiaal -
CK-12 Foundation: Online leermateriaal
Online en op eigen tempo studeren met geïntegreerd visueel leermateriaal.
Website (3)Leerkracht -
Minotaurus: Cultuur
Lesvideo cultuur over de Minotaurus. Wie is hij? Van waar komt hij? En waarom doet hij wat hij doet?!
Video (5)Leerkracht