Sleutelcompetentie: andere talen
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van andere talen als mondelinge en schriftelijke communicatiemiddelen. De communicatieve vaardigheden staan centraal: lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze andere talen kunnen gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties, zoals dienstverlening, vrije tijd en sociale contacten. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van andere talen als taalsystemen. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen, uitspraak en spelling. Een andere taal wordt ook beschouwd als exponent van een andere cultuur. Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen, maar ook dragers van culturele identiteit.
In andere talen wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving. Via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
Devinettes: Blagues courtes
Lees eerst de vijf raadsels, kijk goed naar de bijhorende beelden en raad telkens het antwoord. Maak nadien complete zinnen aan de hand van de antwoordstukken.
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht -
Le conditionnel présent: Uitlegvideo
Uitlegvideo over het gebruik en de vorming van werkwoorden in le conditionnel présent.
VideoNieuwLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Les verbes pronominaux: Franstalige uitlegvideo
Uitlegvideo waarbij wordt uitgelegd over hoe je een verbe pronominal vervoegt in de indicatif présent.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Les verbes en -ir, type finir: Franstalige uitlegvideo
Uitlegvideo over de vorming van de regelmatige werkwoorden op -ir, type finir in de indicatif présent.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator, … -
A Cup of French: Learn French with a Cup of French
Op deze site vind je korte lesjes over Franstalige onderwerpen, die telkens kort toegelicht en uitgelegd worden aan de hand van video's of infographics.
WebsiteLeerkracht, Ander -
La dictée d'Archibald : Dictées en français en ligne
Les dictées sont un excellent exercice de réflexion pour améliorer son vocabulaire, son orthographe et sa mémoire. Retrouvez tous nos conseils pour définir votre niveau en dictée, effectuer des …
WebsiteLeerkracht, Ander -
L'impératif: Franstalige uitlegvideo
Uitlegvideo over de gebiedende wijs of bevelvorm. Ook de impératif van de wederkerende werkwoorden komt aan bod.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Les cas particuliers en -ER: Franstalige uitlegvideo
Uitlegvideo over de vervoeging van les cas particuliers en -er in de indicatif présent.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Reconnaître le conditionnel présent: Exercices
Observeer de zinnen en veeg de zinnen op het bord weg die géén vervoeging in de conditionnel présent bevatten.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Nous-vormen van werkwoorden: Oefenlijst
Oefenen op de nous-vormen van werkwoorden ter voorbereiding op de vorming van de imparfait met de flitskaarten of de oefeningen
Interactieve oefeningLeerkracht -
Grammatica studeren in een vreemde taal: Hoe doe je dat?
Affiche om leerlingen te helpen bij het studeren van grammatica van een vreemde taal.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Woordenschat studeren in een vreemde taal: Hoe doe je dat?
Affiche om leerlingen hulp te bieden bij het instuderen van nieuwe woordenschat in een vreemde taal.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator