Sleutelcompetentie: andere talen
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van andere talen als mondelinge en schriftelijke communicatiemiddelen. De communicatieve vaardigheden staan centraal: lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze andere talen kunnen gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties, zoals dienstverlening, vrije tijd en sociale contacten. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van andere talen als taalsystemen. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen, uitspraak en spelling. Een andere taal wordt ook beschouwd als exponent van een andere cultuur. Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen, maar ook dragers van culturele identiteit.
In andere talen wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving. Via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
Révision: Toets of oefeningen - Éventail-junior En action 5
Toets of remediëringsoefeningen op zowel grammaire als vocabulaire op de leerstof uit het eerste trimester.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Ordinal and cardinal numbers: Exercises
Oefeningen op het gebruik van ordinal en cardinal numbers.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Het gebruik van de tijden in een verhaal - Pegasus novus 2
Oefeningen die leerlingen zelfstandig kunnen maken om het gebruik van tijden in een verhaal zelf te ontdekken. Deze oefeningen sluiten aan bij de leerstof van les 2.6
Interactieve oefeningLeerkracht -
Animals: Dierenspelletjes in ZIM
Verschillende oefeningen in het Engels om kinderen dierennamen te leren.
- sleep de letters in de goede volgorde;
- zet het woord bij het juiste dier;
- luister naar het woord en zoek het juiste dier;
- zoek hetzelfde dier;
- enzovoort.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Le petit Nicolas: Webquest
Webquest met veel oefeningen om de vaardigheden lezen en luisteren te oefenen. De Webquest gaat over de verschillende uitgaven van Le Petit Nicolas: het boekje, de twee films en de animatiereeks op Youtube.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Les jours de la semaine: Exercice - Max 1
Luisteroefening op de dagen van de week.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Les nombres: Luisteroefening - Max 1
Luisteroefening over de getallen tot twintig.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Décrire quelqu'un: Compréhension orale
Oefeningen op luistervaardigheid om personen te leren beschrijven.
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Confessions de métro: Korte luisterfragmenten
Op deze website kan je waargebeurde verhalen horen die zich afspelen in de Parijse metro. Je kan de verhalen ontdekken op een website die ook de sfeer van de Parijse metro oproept. Het zijn korte verhalen in het Frans die ook volledig …
WebsiteLeerkracht, Ander -
Mystère dans les dunes: Questions (2) - Nouveau Quartier libre 1
Meerkeuzevragen bij het tweede deel van de tekst Mystère dans les dunes.
Interactieve oefeningLeerkracht -
8 Rue de l'humanité: Opdracht bij de film
Verwerkingsopdracht die je kan laten maken na het bekijken van de film 8 Rue de l'humanité. De film speelt zich af in een appartementsgebouw in Parijs tijdens de pandemie waar bewoners zich moeten aanpassen aan hun nieuwe leven en aan elkaar.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Voyage et vêtements: Compréhension orale
Deze luisteroefening kan gebruikt worden als introductie bij circuit rouge 9 van het werkboek, maar kan ook als aparte oefening gebruikt worden.
De leerlingen leren informatie halen uit een gesproken filmpje en bepalen de hoofdgedachte van de …
Interactieve oefening (3)Leerkracht