Sleutelcompetentie: andere talen
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van andere talen als mondelinge en schriftelijke communicatiemiddelen. De communicatieve vaardigheden staan centraal: lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze andere talen kunnen gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties, zoals dienstverlening, vrije tijd en sociale contacten. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van andere talen als taalsystemen. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen, uitspraak en spelling. Een andere taal wordt ook beschouwd als exponent van een andere cultuur. Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen, maar ook dragers van culturele identiteit.
In andere talen wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving. Via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
Sprites maken in ZIM Kids: ZIMjs
Hier laten we zien hoe kinderen toegang krijgen tot Sprite-animaties in JavaScript als ze de overstap maken naar programmeertaal. We coderen in de ZIM Kids-editor genaamd Slate.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Functies van naamvallen
Overzicht van de zes naamvallen met de overeenkomstige functies die ze hebben in een zin. Voorbeelden van elke naamval met uitleg in deze video.
Video (3)Leerkracht -
Latijnse stamtijden: Uitlegvideo
Uitlegvideo stamtijden Latijn.
Wat zijn stamtijden? Waarom moeten we die zo goed kennen?
Waaruit bestaan ze? Hoe kun je ze gemakkelijk leren?Video (3)Leerkracht -
Bijzin van toegeving: Uitlegvideo
Uitlegvideo Latijn over de syntaxis van de samengestelde zin, nl. de bijwoordelijke bijzin van toegeving met voorbeeldzinnen.
VideoLeerkracht -
Verbe en -IR
In dit filmpje leren de leerlingen werkwoorden op -IR, type sortir vervoegen.
VideoLeerkracht -
Werkwoorden op -CER en -GER
In dit filmpje leren de leerlingen werkwoorden op -CER en -GER vervoegen.
VideoLeerkracht -
Werkwoorden op -ER
In dit filmpje leren de leerlingen hoe ze de werkwoorden op -ER vervoegen in het Frans.
Video (5)Leerkracht -
Redengevende bijzin in het Latijn: Uitlegvideo
De redengevende bijzin in het Latijn, uitgelegd met voorbeeldzinnen.
VideoLeerkracht -
Doelaanwijzende bijzin: Uitlegvideo
De doelaanwijzende bijzin in het Latijn, uitgelegd met voorbeeldzinnen, structuur en opbouw.
VideoLeerkracht -
Bijvoeglijke bijzin in Latijn: Uitlegvideo
De bijvoeglijke bijzin in het Latijn. In deze informatieve video gaat het betrekkelijk voornaamwoord qui, quae, quod met voorbeeldzinnen.
VideoLeerkracht -
De ontkenning met Ne pas in het Frans
Korte video met voorbeeldzinnen om de ontkenning met ne ... pas duidelijk te illustreren.
Video (6)Leerkracht -
Verbe français au présent
Deel zes van een reeks video's over werkwoorden in een Franse zin. Deze gaat over le présent simple des verbes du troisième groupe.
VideoLeerkracht