Sleutelcompetentie: andere talen
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van andere talen als mondelinge en schriftelijke communicatiemiddelen. De communicatieve vaardigheden staan centraal: lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze andere talen kunnen gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties, zoals dienstverlening, vrije tijd en sociale contacten. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van andere talen als taalsystemen. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen, uitspraak en spelling. Een andere taal wordt ook beschouwd als exponent van een andere cultuur. Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen, maar ook dragers van culturele identiteit.
In andere talen wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving. Via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
Au secours: Herhalingscursus Frans
Leerlingen versterken hun basis van het eerste middelbaar door communicatieve oefeningen en spelletjes voor volgende onderwerpen:
- indicatif présent:
- onregelmatige werkwoorden (être, avoir, faire, aller, pouvoir, vouloir, …
tot
Nascholing of activiteit - indicatif présent:
-
Au secours: Herhalingscursus Frans
Leerlingen versterken hun basis (tweede middelbaar) voor volgende onderwerpen door communicatieve oefeningen en spelletjes:
- Alle basistijden:
- indicatif présent (je parle - ik praat);
- impératif (parle! - praat!);
- futur proche (je …
tot
Nascholing of activiteit - Alle basistijden:
-
Spelling in de spotlights: Online inspiratiesessie
We zoomen in op de pijler remediëring van de integrale aanpak bij leesproblemen.
De negatieve PIRLS-resultaten haalden volop de media. Het leesniveau van onze Vlaamse tienjarigen bereikte een dramatisch dieptepunt. Help je mee om dit aan te …
Nascholing of activiteit -
Les plombiers: Doldwaze Franse les
Les Plombiers is een ludieke en interactieve kennismaking met de Franse taal en cultuur voor leerlingen van het vierde leerjaar tot en met het derde jaar secundair.
Twee ietwat ongewone loodgieters komen de klas binnen om de verwarming en het …tot
Nascholing of activiteit -
Teksten en opdrachten met Artificiële Intelligentie (AI): Meerdaagse vorming
Deze cursus focust zich op de mogelijkheid van Artificiële Intelligentie (AI) in het onderwijs.
In de eerste sessie bespreken we de vele mogelijkheden maar ook de moeilijkheden (zoals auteursrecht) en beperkingen van ChatGPT.
In de tweede …
tot
Nascholing of activiteit -
Frans, Spaans, Nederlands: Drama in de klas
THEATrAAL biedt lessen drama / toneel / expressie in het Frans, Spaans of Nederlands aan, in de lagere school en in het middelbaar onderwijs. Er zijn verschillende mogelijkheden: je kan kiezen voor een losse drama workshop of een lessenreeks van …
tot
Nascholing of activiteitLeerkracht