Herinneringseducatie
Soms hebben mensen het gevoel dat het verleden zich herhaalt. Dat klopt niet, maar gelijkenissen met het verleden zijn er zeker wel.
Denk maar aan de vele mensen die vandaag opnieuw het slachtoffer zijn van uitsluiting, discriminatie, geweld, …
Herinneringseducatie, nooit kant-en-klaar
De geschiedenis biedt ons misschien geen kant-en-klare recepten voor het hier en nu, maar een studie van het verleden kan wel relevante vragen oproepen over de wereld waar we vandaag in leven en de toekomst die we nastreven. Op deze pagina ontdek je hoe je met herinneringseducatie aan de slag kan gaan.
Basisprincipes van herinneringseducatie
Om op een kwaliteitsvolle manier te leren over het verleden, zijn er enkele basisprincipes waar je best rekening mee houdt. Elk herinneringseducatief project zou drie pijlers moeten bevatten:
- kennis en inzicht
- empathie en betrokkenheid
- reflectie en actie
Meer informatie over de drie pijlers vind je op de website herinneringseducatie.be.
Onderwerpen en verwante themapagina's
Maak zeker gebruik van de mogelijkheid om lesmateriaal te zoeken op basis van de onderwerpen hieronder. Je kan de filters hanteren om heel gericht het juiste materiaal te vinden. Laat je ook inspireren door volgende verwante themapagina's:
-
Brukel: Serious game WWII survivor
Brukel is a Belgian PC first-person game.
It is based on the authentic memories of a 92-year-old grandmother, told to players in her own voice (spoken in a Flemish dialect with English subtitles) and takes the player on an intense and emotional …
Translated by
Interactive exerciseTeacher, Other -
Attentat 1942: Serious game WWII
Attentat 1942 is a video game that tells the story of the Nazi occupation in Prague from the perspective of those who experienced it first hand. The game is based on dialogues with survivors, interactive comics and authentic historical footage. …
Translated by
Interactive exerciseTeacher, Other -
Heritage project subsidy: Heritage East Flanders
The Province of East Flanders grants subsidies for heritage projects with a focus on East Flemish immovable heritage. The aim is to give impulses to a dynamic approach to the East Flemish patrimony.
The term immovable heritage includes all …
Translated by
Announcement -
Study Buchenwald and Weimar: Support Leuven schools
City Leuven supports secondary schools participating in their final year of a six-day study tour to Buchenwald and Weimar.
The concentration camp of Buchenwald was the slow death during World War II for many of Leuven the end of their lives. Ten …
Translated by
Announcement -
Cultural heritage project subsidy
Heritage cell CO7 provides financial support to projects that strengthen the local cultural heritage field. This concerns projects involving movable and intangible heritage (including archives, books, museum pieces, tools, folk tales, songs …
Translated by
Announcement -
Heritage Haspengouw: Project subsidies
Schools planning a project on cultural heritage can apply for financial support.
Any new initiative regarding movable or intangible heritage is eligible. For example, you can work on local dialects, customs and customs or set up other projects on …
Translated by
AnnouncementOther function -
Cultural Heritage Meetjesland: Project subsidy
Heritage cell Meetjesland (COMEET) supports schools in realizing cultural heritage projects.
Would you like to work with your school on a project around movable or intangible heritage in Aalter, Assenede, Eeklo, Evergem, Kaprijke, Lievegem, …
Translated by
Announcement -
Cultural Heritage in the Mining Region: Project subsidy
Erfgoedcel Mijn-Erfgoed wants to promote and support projects related to cultural heritage in the mining region.
Schools and associations can easily apply for a subsidy for their cultural heritage projects via the project subsidy regulations. Feel …
Translated by
Announcement