-
Een krachtige leeromgeving voor elke leerling: Observatie(wijzer) als startpunt
De leerlingenpopulatie op school wordt alsmaar meer divers op het vlak van behoeften en achtergronden.
In dit artikel wordt er dieper ingegaan op volgende vragen:
- Hoe kan je hier als leerkracht actief op inspelen?
- Welke klemtonen kan je in …
Artikel (5)Leerkracht -
Cognitief sterk onderwijs: Valkuilen
Vijf valkuilen waar elke leerkracht alert voor zou moeten zijn met betrekking tot de brede basiszorg voor cognitief sterk functionerende of hoogbegaafde leerlingen
Artikel (4)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Slechthorend op de basisschool, wat nu?
Als ouders melden dat hun kind een gehoorverlies heeft, tasten vele leerkrachten in het duister. Leerkrachten wensen dan te weten hoe ze met de beperking dienen om te gaan in de klas, op school of bij een uitstap.
In dit eindwerk geeft Sandra …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Zoektips voor buso-leermiddelen
Buso-leermiddelen kan je opzoeken met behulp van trefwoorden. De benamingen van de opleidingen en rubrieken uit de ontwikkelingsdoelen vormen hiervoor de leidraad. Lees mee en ontdek nuttige tips voor jou en jouw opleidingsvorm.
Artikel -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
Artikel waar dieper ingegaan wordt op hoe je een leerzorgbeleid uitwerkt.
In het artikel vind je ook de link naar de vragenlijst om zelf aan de slag te gaan.
Artikel (8)Leerkracht -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
In dit artikel vind je naast een theoretische kadering van het onderzoek verschillende vragenlijsten om de beginsituatie rond leerzorg bij het beleidsteam in kaart te brengen.
Om het leerzorgbeleid en een bijhorend actieplan gericht te kunnen …
Artikel (8)Leerkracht -
Dyscalculie in het secundair onderwijs: Vademecum voor de vakleerkracht
Wat zouden vakleerkrachten kunnen doen om leerlingen met dyscalculie te helpen?
Dit vademecum geeft inzicht in de leerstoornis en reikt handvatten aan om redelijke maatregelen te voorzien voor tijdens de lessen.
De maatregelen hebben betrekking op: …
Artikel (4)Leerkracht -
Leesbeleid: Leerlingen aan zet
Als school een krachtig leesbeleid en een motiverende leesomgeving uitbouwen…
Het is een stevige uitdaging, waar veel bij komt kijken: van een ruim boekenaanbod tot leuke leesplekken, van een sterke leesdidactiek tot goede monitoring. Maar …Artikel (9)Leerkracht -
Infobundel over DCD
Bundeltje over DCD met volgende hoofdstukken:
- definitie en terminologie,
- mogelijke gevolgen van DCD in het onderwijs,
- sterktes,
- sticordimaatregelen,
- hulpmiddelen en aanpassingen.
Artikel (18)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Aanpassingen en hulpmiddelen voor slechtziende leerlingen
Een inspiratielijst van mogelijke maatregelen voor slechtzienden.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Infobundel over hoogbegaafdheid
Bundeltje over hoogbegaafdheid met volgende hoofdstukken:
- definitie,
- kenmerken en eigenschappen,
- mogelijke problemen bij hoogbegaafdheid,
- sterktes,
- uitbreiding in de klas,
- kangoeroeklas.
Artikel (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Getuigschrift basisonderwijs na versneld traject: Inspiratieverslag
In dit inspiratieverslag worden tips gegeven over hoe je een sterk onderpresterende hoogbegaade leerling kan motiveren om OVSG-toetsen af te leggen met het oog op het behalen van een getuigschrift basisonderwijs.
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander