-
De kenmerken van een sterk ICT-team
Het artikel vat één van de onderzoeksresultaten samen van het project 'Naar teamgerichte ICT-coördinatie'. Het verkent welke eigenschappen een sterk ICT-team kenmerken.
Artikel -
Naar teamgerichte ICT-coördinatie op school: Rapport over relevant internationaal beleid en praktijken
Dit tweede rapport van het tweejarige project Digitale transformatie in het Vlaams onderwijs: hervorming van de ICT teams in scholen gaat over een vergelijkend onderzoek over internationale praktijken in de digitale transitie, met speciale …
Artikel -
Naima Charkaoui over racismewijsheid
Racisme, het is de wereld helaas nog niet uit. We horen in de media genoeg negatieve ervaringen over discriminatie, berichten van racistische geweldplegingen en grootschalige protesten tegen racisme. In 2020 werd voor Buiten De Krijtlijnen …
ArtikelLeerkracht -
Jobprofiel ICT-coördinatoren, inzichten sterke ICT-teams en conceptrichtlijnen: Onderzoeksrapport
Het is de ambitie van het project om de taak van de ICT-coördinator breder te helpen inbedden in een teamgerichte ICT-werking van de scholen. Momenteel geven veel ICT-coördinatoren aan dat ze in de school alleen instaan voor …
Artikel -
Welke betekenis van burgerschap in wereldburgerschapseducatie?
Hoewel er traditioneel een sterke verstrengeling van burgerschap met de nationale gemeenschap bestaat, vormt deze vandaag niet langer het enige referentiekader voor burgerschapseducatie op school. Maar in juridische zin blijft burgerschap toch …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Muziek luisteren tijdens het blokken, goed idee of niet?
Een lange tijd aan een stuk studeren, zoals tijdens de blokperiode, kan vermoeiend zijn. Gelukkig maakt muziek het studeren wat aangenamer, maar is dat wel een goed idee? Het effect van muziek luisteren op je concentratie is al veel onderzocht en …
Artikel -
IJzeren vuist of fluwelen handschoen? De invloed van het vertrouwen in leerlingen, directie en collega’s op het belang dat leerkrachten hechten aan discipline
Hoe komt het dat sommige leerkrachten in klas een strakke discipline eisen, terwijl andere meer het initiatief overlaten aan de leerlingen? Het vertrouwen dat de leerkrachten hebben in hun leerlingen en in hun directie blijkt hierbij alleszins …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
De weg naar gendergelijk onderwijs loopt niet enkel langs de schoolpoort
Zullen steden zorgen voor een doorbraak van gendergelijk onderwijs? Onderzoek leert alvast dat meer verstedelijkte omgevingen ook meer kansen bieden. Het platteland hinkt in veel gevallen daadwerkelijk achterop, maar steden mogen nog niet op hun …
Artikel -
Digitale transformatie in het Vlaamse onderwijs: Hervorming van ICT-teams in scholen
In deze bijdrage lees je het eerste resultaat van het tweejarige project Digitale transformatie in het Vlaams onderwijs: hervorming van de ICT teams in scholen. Het project wordt gefinancierd door de Europese Unie en geïmplementeerd …
Artikel -
Meisjes naar school leiden volstaat niet
Wat ben je als meisje met goed onderwijs als de vrouwenrechten in je land op de helling staan? In Turkije geldt het onderwijs als een succesverhaal voor meisjes, maar intussen stapte Turkije wel uit de internationale Istanbul-Conventie die geweld …
Artikel -
School is voor jongeren geen voorbereiding op het leven, het is hun leven
Het onderwijs heeft nog heel wat hordes te nemen op het vlak van inclusie. Tot die bevinding komen genderwetenschapsters Els Consuegra (VUB) en Wendelien Vantieghem (UGent). Aandacht voor welzijn wordt nog wel eens weggezet als een vorm van …
Artikel -
Hoe kan je de impact van professionalisering voor leraren in kaart brengen
Gratis downloadbare praktijkbijdrage van een wetenschappelijk onderzoek (2015) van de UGent, in opdracht van het Departement Onderwijs en Vorming. Deze studie biedt een raamwerk voor transfereffecten van professionaliseringsinitiatieven en een …
ArtikelLeerkracht